Po lehce nadprůměrném září a říjnu přijde listopadová smršť
APEK sleduje nákupy on-line zákazníků po celý rok na bázi měsíčního sběru dat. Z údajů za září a říjen vyplynulo, že Češi utráceli po prázdninách lehce nad normálem, ale to hlavní teprve přijde. „V průměru si spotřebitelé objednali zboží za necelých 4 600 Kč. To je výrazně více než na začátku roku, ale také méně než v letních měsících. Nyní nás každopádně čeká hlavní sezona, na kterou se obchodníci připravovali dlouho dopředu a během níž se můžeme těšit na rekordní hodnoty,“ komentuje aktuální situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Z našich výzkumů víme, že ve druhé polovině listopadu chce objednávat dárky nejvíce zákazníků, a to přes 42 %. Souvisí to jak s klidným dodáním balíčků v předstihu, tak i se slevovými akcemi spojenými obvykle pod značku Black Friday.“
Za dárky na internetu plánujeme utratit víc než v kamenných obchodech, většinou do 10 tisíc korun
Jak vyplývá z výzkumu APEK, na internetu nejčastěji Češi plánují utratit v rozmezí 2 až 5 tisíc korun. Takto označila svůj rozpočet přibližně třetina on-line spotřebitelů. Jen o něco méně, konkrétně 21 % zákazníků, si připravilo na objednávky z e-shopů od 5 do 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že finální útrata se většinou pohybuje u horní hranice rozpočtu nebo nad ní,“ říká Jan Vetyška a nabízí srovnání plány na nákupy v kamenných obchodech: „V klasických obchodech spotřebitelé nejčastěji plánují kupovat spíše levnější zboží. Nejvíce v celkovém rozsahu 1 až 2 tisíce, které se chystá utratit 30 % z nich. To ukazuje na větší chuť pořizovat dražší zboží on-line,“ doplňuje Vetyška. Jedná se přitom o poměr u spotřebitelů, kteří internet obecně používají.
Data od obchodníků naznačují, že po dvou letech poklesu se česká e-commerce vrací k růstu. Ten by se měl pohybovat ve vyšších jednotkách procent. Ve vztahu k vánočnímu rozpočtu přitom tři čtvrtiny spotřebitelů uvedlo, že rozpočet na dárky plánují v obdobné výši jako vloni. „Víme, že plány se často v tomto směru od reality liší. Z našich informací vnímáme, že letošní vánoční prodeje by měly potvrdit celoroční trend růstu ve srovnání s rokem 2023,“ komentuje Jan Vetyška.
Vnímání vlastní ekonomické situace se v domácnostech nemění a zůstává vesměs pozitivní i před vánočním obdobím
APEK se ve svých čtvrtletních výzkumech také zajímá o to, jak domácnosti vnímají svou ekonomickou situaci. Ve všech třech uplynulých obdobích byly přitom výsledky obdobné. „Ve třetím kvartálu vnímalo aktuální stav velmi dobře 7 % on-line spotřebitelů, dobře 36 % a středně 44 %. Jako špatnou nebo velmi špatnou označilo svou ekonomickou situaci 13 % respondentů. Oproti prvním dvěma obdobím se jedná o rozdíly maximálně v jednotkách procent, a to nám potvrzuje, že situace je stabilní. I na základě toho očekáváme, že vánoční prodeje budou potvrzovat meziroční růst, který vidíme po celý letošní rok,“ uzavírá Jan Vetyška.
Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1320 respondentů, 1051 po screenu. Měsíční a čtvrtletní výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1063 respondentů, z toho 1000 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.
Tisková zpráva