4 min. doba čtení

Dropshipping v EU: Jak zajistit soulad s právními předpisy a vyhnout se chybám

Dropshipping je populární obchodní model, který umožňuje podnikatelům prodávat produkty bez nutnosti držení skladových zásob. Pro mnohé začínající e-commerce podnikatele je to ideální způsob, jak otestovat trh s minimálními náklady. Má však také své problematické stránky, kterým je lepší předejít.

Dropshipping v EU: Jak zajistit soulad s právními předpisy a vyhnout se chybám
Zdroj: Depositphotos

Nedávný výzkum Nizozemské spotřebitelské asociace ukazuje, že většina e-shopů, které využívají dropshipping, nedodržuje základní právní předpisy EU pro online prodej. Jaké povinnosti ukládá Evropská unie a jak se vyhnout běžným chybám?

Slabé místo dropshippingu

Výzkum, který se zaměřil na 100 holandských e-shopů využívajících dropshipping, odhalil znepokojující výsledky. Více než dvě třetiny (66 %) těchto obchodů na svých stránkách neuváděly telefonní číslo, což je podle evropských právních předpisů povinné.

Stejné procento obchodů neuvádí ani adresu na vrácení zboží nebo své registrované číslo obchodní komory, což jsou další povinné informace. Navíc 82 % těchto obchodů neuvádí náklady na vrácení zboží, přestože mají povinnost jasně je specifikovat.

Alarmující je i to, že některé obchody dokonce tvrdí, že neakceptují vrácení zboží, což je v rozporu s evropskými předpisy.

Výzkum také zjistil, že až 88 % spotřebitelů, kteří si objednali produkt prostřednictvím dropshippingového obchodu, později svého nákupu litovalo. Stěžovali si na dlouhé dodací lhůty a složité procesy vrácení zboží.

Právní povinnosti podle legislativy EU

E-commerce podniky v EU musí dodržovat směrnici Evropské unie a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, která stanoví přísná pravidla pro zajištění ochrany spotřebitelů.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Zde jsou hlavní povinnosti, které musí online prodejci dodržovat:

  1. Poskytování kontaktních informací:

Obchodníci musí jasně uvést svůj obchodní název, zeměpisnou adresu a kontaktní údaje včetně telefonního čísla a e-mailové adresy. Tyto informace musí být spotřebiteli k dispozici před uzavřením smlouvy.

  1. Informace o vrácení zboží:

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od doručení zboží. Obchodníci musí spotřebitele o tomto právu a o postupu vrácení zboží informovat. Pokud náklady na vrácení zboží nese spotřebitel, musí to být jasně uvedeno na internetových stránkách.

  1. Transparentnost cen a dodacích podmínek:

Obchodníci musí jasně uvést všechny náklady spojené s nákupem, včetně nákladů na doručení a případné náklady na vrácení zboží.

  1. Právo na vrácení peněz:

Pokud spotřebitel zboží vrátí, je obchodník povinen vrátit peníze do 14 dnů od obdržení vráceného zboží nebo dokladu o tom, že zboží bylo odesláno zpět.

  1. Dodržování pravidel pro poskytování slev:

Pokud je zboží nabízeno za sníženou cenu, mají spotřebitelé stále stejná práva na vrácení zboží jako v případě zboží za plnou cenu. Nedovolené podmínky typu “nepřijímáme vrácení zboží zakoupeného se slevou” jsou v rozporu s evropskou legislativou.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Jak podcast

Jak se vyhnout problémům

E-shopy, které plánují využívat dropshipping, by měly zajistit, že jejich obchodní praktiky jsou v souladu s právními předpisy EU. Nabízíme několik tipů jak na to:

Zajistěte úplnou transparentnost

Na webu uvádějte všechny potřebné kontaktní údaje, jasně komunikujte pravidla vrácení zboží a peněz. Zaručte, že všechny poplatky jsou transparentní.

Pravidelně kontrolujte svou stránku

Ujistěte se, že všechny informace jsou aktuální a v souladu s nejnovějšími právními požadavky.

Spolupracujte se spolehlivými dodavateli

Ujistěte se, že vaši dodavatelé dokáží zajistit kvalitní a rychlé doručení, abyste předešli problémům s nespokojenými zákazníky.

Poskytujte jasnou a dostupnou zákaznickou podporu

Rychlá a efektivní komunikace může často předejít problémům a zvýšit důvěru zákazníků ve váš obchod.

Dodržování těchto pravidel a zásad není jen otázkou souladu s předpisy, ale také klíčem k budování důvěryhodného a úspěšného e-shopu. Evropská legislativa dbá na ochranu spotřebitelů a e-shopy, kteří tato pravidla dodržují, se zase mohou těšit z lepší pověsti a dlouhodobé konkurenční výhody.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Kancelář v mobilu: Své faktury můžete mít vždy v kapse
4 min. doba čtení

Kancelář v mobilu: Své faktury můžete mít vždy v kapse

Podnikatelské aktivity se stále více přesouvají do online světa. Stále více mladých lidí preferuje flexibilní práci formou freelance, která jim umožňuje pracovat z domova, z kavárny či dokonce z pláže. Nejvíce volnosti a benefitů přináší do života především digitální nomádství. Tento trend vyžaduje jediné – stále lepší mobilní aplikace a přenášení desktopových řešení do mobilních […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago
3 min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodný manažér
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+