6 min. doba čtení

Doména jako základ úspěchu: Co by měli vědět podnikatelé v e-commerce?

Výběr správné domény je klíčem k budování silné značky a důvěryhodnosti v očích zákazníků. Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je .sk stále první volbou Slováků? V rozhovoru s Petrem Bírem ze společnosti SK-NIC se dozvíte například i to, jak si zajistit krátkou a zapamatovatelnou adresu a podíváme se také na doménové aukce.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Doména jako základ úspěchu: Co by měli vědět podnikatelé v e-commerce?
Zdroj: SK-NIC

Jaké kroky byste doporučili e-commerce podnikatelům při výběru domény na budování značky?

Budování značky je velmi důležitou součástí každého podnikání a od základu je založeno na silném a jednoduchém jménu – ať už podnikatele, nebo jeho produktu či služby. To je v elektronickém resp. internetovém světě úzce spojené s výběrem dobré domény, která je na rozdíl od různých platforem a sociálních sítí pod kontrolou podnikatele, nemůže se ze dne na den jen tak „změnit“ a zároveň dává různý kontextový význam – např. .sk znamená příslušnost pro slovenský trh, zatímco .com je na Slovensku poměrně nedůvěryhodná, protože se ve velkém využívá na různé podvody a jiné nekalé činnosti.

Jednu věc je však třeba říct – svou doménu je potřeba registrovat hned při vzniku. Jinak ji může někdo „odchytit“ a získat ji později stojí mnohem více. Mnozí profesionálové to dělají tak, že si nejprve ověří, zda je doména jejich nového produktu nebo kampaně volná, pokud ne, název produktu si upraví, zaregistrují si příslušnou doménu a až poté jdou „do akce“.

Jak vnímáte význam domény .sk v porovnání s globálními doménami? Má to vliv na úspěch z pohledu e-commerce?

.sk doména je na Slovensku velmi oblíbená, prakticky vše je .sk. Proč? Protože je naše, pro nás a každý ji používá tak nějak automaticky. Například .cz naopak znamená, že jste buď česká firma, nebo prodáváte zejména na českém trhu.

Pokud si zvolíte doménu jako .shop – toto slovo ve slovenštině nic neznamená a navíc, kdo by si takovou doménu zapamatoval? Pokud chcete být rychle intuitivně dohledatelní, první volba je .sk.

V říjnu jste spustili aukci 1-, 2- a 3-znakových domén s koncovkou .sk. Jaký je o ně zájem?

Celkem značný, všechny tyto domény jsou velmi krátké a tedy vynikající na vyhledávání i zapamatování. V polovině ledna bude otevřeno druhé kolo, tak jsem zvědavý, jak to bude pokračovat.

|

Proč vídáme tak málo krátkých domén? Jsou něčím lukrativní?

Krátké domény se registrují mezi prvními. Být např. e.sk je přece super „cool“ a platí už zmíněné – rychlost napsání i zapamatování.

Z dvouznakových už všechny kromě těch právě uvolňovaných dlouhodobě někomu patří. Z trojznakových bylo také mnoho zaregistrováno. Zbývající výběr je proto relativně malý a mnozí ho chtějí mít pro sebe.

Jsou doménové aukce zajímavé i pro e-commerce podnikatele?

Kromě vlastních projektů na parádních doménách se dá na domény nahlížet i investičně – podívejte se jen, za kolik se prodávají „značkové“ známé domény. V zahraničí hodnota některých dosahuje už miliony dolarů. Takže podle mě určitě.

Jaké tipy byste jim dali na efektivní účast?

Jako při každé aukci je potřeba si vytipovat, co chci, sledovat to a jít do toho. V samotném systému doporučuji funkci Strážného agenta – tj. automat, který sleduje aukci do zvolené hodnoty. Člověk pak nemusí stresovat při náhlém přihazování na konci aukce…

Spravujete také Fond SK-NIC. Jaké projekty jste prostřednictvím fondu dosud podpořili?

Tady je toho opravdu hodně, počet podpořených projektů už za ta léta přesáhl stovku. Oblastí bylo také dost – digitální inkluze, vzdělávání o IT a pomocí IT, kybernetická bezpečnost, ale i projekty umělé inteligence či boje proti dezinformacím na internetu.

Abych jako příklady nezmiňoval jen projekty známého IPčka, JA Slovensko nebo Aj Ty v IT, podpořili jsme například i projekt nadstavby mobilů pro zrakově postižené Corvus, výuku IT Informatika 2.0, zábavnou výuku jazyka Vortoj, kterou lze dokonce použít pro autisty, nebo reflexní prvky na přechodech na silnicích v projektu Crosswalk. A mnoho dalších.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Co musí organizace nebo projekt splnit, aby mohly získat podporu z vašeho fondu?

Podmínek je jen málo – nesmí to být velký podnik resp. organizace nebo významný komerční subjekt. Pak už stačí splnit jen jedno – přijít s dobrým projektem, který má ideálně i širší rozměr. Protože vybavit si vlastní laboratoř technikou není zrovna nápaditý projekt.

Minulý rok jste spustili iniciativu, kde jste za každou novou doménu vysadili jeden stromek. Kolik jich nakonec v slovenských lesích přibylo?

Často propojujeme „reálné a virtuální“ a protože to myslíme vážně, jedno z toho reálného se přetavilo do takového krásného projektu. Hrdě mohu říci, že uplynul teprve rok a my jsme už přispěli vysazením více než 100 000 stromků. Část jsme vysadili i osobně, abychom u toho byli.

Spravujete také portál Virtuálnô.sk, kde tvoříte obsah o kybernetické bezpečnosti. Pro koho je určen?

Portál je určen všem, kteří se chtějí dozvědět o různých věcech dějících se zejména v našem slovenském online světě. Součástí je nejen zábava, ale i určitá forma vzdělávání, která se hodí každému.

Jaká témata by si měl člověk z e-commerce prostředí nastudovat?

Každý člověk podnikající prostřednictvím technologií by o nich měl vědět alespoň základy, stejně jako se má každý řidič naučit něco o autě. Jinak je neumí správně používat, bojí se nebo se nechá snadno oklamat.

Projekt virtualno.sk spadá pod SK-NIC a zaměřuje se na bezpečnost na internetu.

Začal nám nový rok. Co vás v něm čeká?

Nuže, v první řadě změny legislativního prostředí, tedy mnoho nových zákonných povinností, stejně jako dopad změn ve finanční oblasti, toto dopadne nejen na nás hned začátkem roku. Kromě toho se však budeme dále věnovat aukcím .sk domén, podpoře slovenského online prostředí přímo a i pomocí Fondu SK-NIC. Také se budeme věnovat vzdělávání a sledování, kam se bude dále vyvíjet kybernetická bezpečnost a nové technologické trendy jako AI, blockchain či metaverse.

Sdílet článek
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge

Starám se o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtruji témata z oblasti e-commerce a marketingu, abyste měli vše na jednom místě a získali přehled o tom, co se děje doma i ve světě. Tvořím i časopis Ecommerce Bridge. 📰

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jen 26 % zákazníků hodnotí digitální zážitky jako vynikající. Co s tím?
3 min. doba čtení

Jen 26 % zákazníků hodnotí digitální zážitky jako vynikající. Co s tím?

Minulý rok se objevily zprávy o využívání sjednocených dat a generativní AI, které mají potenciál měnit zákaznickou zkušenost. Proč personalizace často selhává? A co odlišuje lídry na trhu od ostatních firem? Na to se zaměřila zpráva Adobe Digital Trends 2024. Zjistěte, jak překonat náročná očekávání zákazníků a přizpůsobit se rychle se měnícímu digitálnímu světu pomocí […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Aktuální trendy lokální e-commerce: Automatizace, efektivita, multichannel a expanze do zahraničí
5 min. doba čtení

Aktuální trendy lokální e-commerce: Automatizace, efektivita, multichannel a expanze do zahraničí

E-commerce v Česku a na Slovensku zažívá dynamické změny. Automatizace, AI, multichannel strategie a expanze do zahraničí jsou klíčem k úspěchu. Jak využít nové trendy k optimalizaci procesů, snížení nákladů a růstu na konkurenčním trhu? Objevte praktické tipy a inovativní přístupy, které transformují lokální online byznys. Odpovídá CEO CEE Radek Klouda ze společnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Přečíst článek
Téměř polovina nákupů začíná na online tržištích
4 min. doba čtení

Téměř polovina nákupů začíná na online tržištích

V roce 2024 se v evropském e-commerce často skloňovala online tržiště. Změnila způsob, jakým lidé objevují a nakupují produkty, přičemž jednotlivé platformy intenzivně soupeří o pozornost a důvěru zákazníků. Tržiště expandují do strategických regionů a neustále zlepšují své služby, aby získala konkurenční výhodu. Nejnovější zpráva, založená na odpovědích 4 500 nakupujících z pěti zemí, ukazuje, […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+