6min. doba čtení

Diverzita, rovnost a inkluze: 3 zásady, kterých byste se v marketingu v roce 2023 měli držet

Lidé v posledních (téměř) třech letech prožívají opravdu bouřlivé časy. Světovou pandemii vystřídal válečný konflikt, neustále přítomná hrozba světové války a následné rapidní zdražování cen. Důsledkem toho bylo, že lidé začali klást na první místo morální hodnoty a mezilidské vztahy. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Diverzita, rovnost a inkluze: 3 zásady, kterých byste se v marketingu v roce 2023 měli držet

Nemusíte se obávat – přehodnocovat své podnikání od základů nebude nutné. Co však bude nutné, je zamyslet se nad hodnotovým aspektem vašeho podnikání a nad tím, jak tyto hodnoty následně začlenit do vašich pravidelných marketingových výstupů.

Mnoho studií ukázalo, že různorodější organizace dosahují fungují lépe než ty méně různorodé, zejména pokud jde o PR a reklamu. Marketing je především o důvěře. Podle průzkumu by 46 % spotřebitelů zaplatilo více za výrobky a služby od značek, kterým důvěřují. Studie z roku 2022 ukázala, že přibližně 60 % zákazníků vám bude více důvěřovat, pokud budete používat inkluzivní reklamu.

Číslo 1 – DIVERZITA

Odpověď na otázku, proč je diverzita důležitá, je snad samozřejmá. Ne všichni spotřebitelé odpovídají jednomu specifickému profilu. Mezi vašimi sledujícími najdete například mladé ženy na mateřské dovolené, generaci Z a například i starší pány, kteří se věnují podnikání.

To však neznamená, že marketéři nemohou mít definovanou cílovou skupinu. To, že se značka zaměřuje na určitou skupinu lidí, neznamená, že na vaši společnost nemůže narazit nebo se o vaše produkty zajímat člověk, který do této skupiny nespadá.

Cílem každé marketingové kampaně je nakonec oslovit co nejvíce koncových uživatelů. Právě rozmanitost zajistí, že sledující získají pocit, že se značka netýká jen několika vyvolených, ale že se v ní může najít každý. 

Věděli jste, že…?

  • 83 % mileniálů dává přednost nákupu u společností, které reprezentují jejich hodnoty.
  • 71 % by za výrobek zaplatilo více, pokud by výtěžek šel na charitu.
  • 38 % důvěřuje značkám, které dobře reagují na rozmanitost na svých trzích.

Co tedy znamená diverzita? Je to rozmanitost či různorodost v obsahu – pro různé rasy, pohlaví, lidi s odlišnou sexuální orientací. Zohledňuje také další osobní faktory spotřebitelů. Mezi její hlavní výhody patří zejména růst publika – v podstatě oslovíte širší vzorek, a navíc uděláte dobrý dojem na mladší generaci (generace Z, která následuje po generaci mileniálů, vykazuje ještě vyšší míru empatie a touhy po rozmanitosti než její předchůdci).

Různorodá zákaznická základna také chrání vaše podnikání před dopady ekonomických problémů v jednom segmentu zákazníků. Stručně řečeno, pokud se zaměříte pouze na jednu skupinu, možná přehlédnete jinou, která by pro vás mohla být stejně zajímavá. Díky rozmanitosti můžete růst a ocitnout se dál, než byste čekali.

Číslo 2 – ROVNOST

Všímejte si jemných nuancí mezi lidmi, ale ke všem přistupujte stejně. Tak by se dala ve zkratce definovat rovnost, která je v centru pozornosti zejména v souvislosti s rovností pohlaví.

Digitální marketing může být mocným nástrojem k vytvoření rovnosti pro všechny. Záleží jen na vás, zda se rozhodnete jít cestou zdůrazňování nerovností (například ve výše zmíněném zacházení s různými pohlavími), nebo tichou a tvrdohlavou cestou zdůrazňování potřeby rovnosti. Nakonec se to vždy vyplatí.

Koneckonců rovnost je přece jednou ze základních hodnot, které mají lidé na pomyslném seznamu vysoko. Například společnost NIKE měla krásnou kampaň o rovnosti. Dovolte své fantazii pracovat naplno, vezměte v úvahu body číslo 1 a 3 (k nim se ještě dostaneme) a vytvořte obsah, který bude „rovný“ a spravedlivý pro všechny.

Číslo 3 – INKLUZE

Inkluze – jak už název napovídá, úzce souvisí s bodem číslo 1, tedy s diverzitou. Inkluzivní marketing také zohledňuje rozmanitost ve všech jejích podobách. Patří sem nejen věk, vzhled, rasa a genderová identita, ale i další specifika, jako je jazyk nebo citlivé téma sociálního a ekonomického postavení. Přizpůsobuje také svůj obsah tak, aby byl bližší lidem s nižšími fyzickými mentálními schopnostmi a aby oslovil například skupiny s odlišným náboženstvím.

Jednoduše řečeno, jde o to, abyste do svého marketingu zahrnuli obsah pro jiné skupiny obyvatel, než na které jste se zaměřovali doposud. Je důležité mít od začátku na paměti, že oslovujete skutečné lidi žijící v reálném světě. Jestliže diverzita znamená „co“, inkluze ve skutečnosti znamená „jak“.

Inkluzivním marketingem říkáte svému publiku, že se opravdu zajímáte. Že je vidíte a že jim rozumíte. Skutečný inkluzivní marketing, který jde nad rámec toho, co bylo doposud, posiluje hlasy nedostatečně zastoupených lidí.

V těchto bodech se můžete poměrně snadno inspirovat mezinárodními profily, ale dbejte na to, abyste svůj obsah vhodně přizpůsobili regionu, ve kterém působíte. Téma inkluze a diverzity může být pro určité publikum velmi citlivé, proto dbejte na to, aby byl váš obsah skutečně rozmanitý, rovný a inkluzivní pro všechny

Týdenní podcast UPdate

5 dobrých tipů na závěr

  • Buďte korektní – v roce 2023 ještě více než kdy jindy dbejte na korektnost svých výstupů. Dávejte si pozor na to, abyste správně označovali a skloňovali transgenderové a nebinární osoby či například jednotlivé rasy. Ocení to všichni – ti, kterých se to přímo týká, ale i ti, kteří vidí citlivou snahu z vaší strany.  
  • Buďte osobní – nebojte se do svého digitálního marketingu zařadit ještě více své osoby, případně tváře svých zaměstnanců. I když máte pocit, že zveřejňujete dostatek osobního obsahu, zkuste přidat ještě něco navíc. Vaši sledující to ocení. 
  • Buďte podporující – jak se vám líbí, když vás někdo nezištně podpoří? Přesně tak, vy můžete udělat totéž. Působí velmi sympaticky, když z čiré solidarity a podpory sdílíte profily jiných tvůrců. Koneckonců sami nejlépe víte, kolik práce stojí za tím, aby obsah vypadal tak, jak vypadá.  
  • Buďte odlišní – nebojte se občas experimentovat a zveřejnit něco, co běžně neděláte. Případně něco, co jste už dávno chtěli vyzkoušet, otevřete témata, kterým se chcete věnovat, odlište se. V dnešní době se to opravdu vyplatí a odvaze se tleská. 
  • Buďte ve střehu – dbejte na to, aby vám nic neuteklo. I v letošním roce budou sociální sítě a digitální marketing procházet technologickými změnami, které musíte sledovat, abyste se udrželi na hladině v rychlých vodách konkurence.
Sdílet článek
Martina Gáherová
Social Media Manager

Ve full-service marketingové agentuře Bragama pracuji jako Social Media Manager. Mám na starosti sociální sítě různých klientů, ve spolupráci s nimiž vytvářím strategii, obsah či texty příspěvků.

Bragama
Tento článek ti přináší

Bragama

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Byznys založený na euforii? Značce iSEXshop pomohla také byznys marketingová strategie od Levosphere
8min. doba čtení

Byznys založený na euforii? Značce iSEXshop pomohla také byznys marketingová strategie od Levosphere

Je snadné provozovat sexshop na Slovensku? Byznys v eCommerce se dá dělat smysluplně dokonce i v tabu segmentu, pokud má dobře nastavenou byznys marketingovou strategii. Martina Melíšková, brand manažerka iSEXshop.sk v rozhovoru hovoří o tom, jak strategie od Levosphere pomohla značce. Značně ovlivnila rozhodování firmy, jaké produktové portfolio dále rozvíjet a které produkty naopak vynechat […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Důležitost marketingové strategie
3min. doba čtení

Důležitost marketingové strategie

Na dnešním rychle se měnícím trhu je marketingová strategie nezbytností. Je to klíčový nástroj, který může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu společnosti. Co přesně ale dobrá marketingová strategie zahrnuje a proč je tak důležitá?

Juraj Zaťko Juraj Zaťko
Přečíst článek
Využijte geolokaci v e-commerce! Návod, jak využít geolokaci k personalizaci obsahu pro zákazníky a zvýšení prodeje
5min. doba čtení

Využijte geolokaci v e-commerce! Návod, jak využít geolokaci k personalizaci obsahu pro zákazníky a zvýšení prodeje

Geolokace v online prostředí je proces určování zeměpisné polohy zařízení, jako je například tablet, chytrý telefon, notebook nebo jiné zařízení připojené k internetu. Tato poloha se obvykle určuje na základě IP adresy zařízení, která poskytuje informace o místě, ze kterého je zařízení připojeno k internetu.

Ondrej Eršek Ondrej Eršek
Data Analyst, Managino
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+