
Online reklama v éře umělé inteligence
Právě automatizovaná reklama je dnes jednou z nejefektivnějších zbraní, kterou mohou české e-shopy využít. Zatímco dříve znamenala výkonnostní reklama hodiny příprav, nastavování, bidování nebo denních kontrol, dnes to všechno zvládne algoritmus. Reklama se pak díky obrovskému množství dat, které má algoritmus k dispozici, průběžně optimalizuje. Takže e-shop šetří čas i peníze a často dosahuje ještě lepších výsledků.
„Velké e-shopy si obvykle mohou dovolit týmy marketérů a reklamních specialistů. Ty menší ale mají tak trochu svázané ruce, protože jejich rozpočty jsou mnohem menší. V takovém případě je lepší investovat veškerý budget přímo do samotné reklamy, ne do jejího nastavování,“ vysvětluje výkonný ředitel Selltoro Jan Janouškovec a dodává: „Automatizace přináší rychlejší testování a nastavování reklam – a v řadě případů dokonce i nižší cenu za konverzi.“ Podle Janouškovce navíc není třeba se bát jakékoli uniformity, strojových textů nebo snad reklam, které vůbec nezasáhnou cílovou skupinu. Algoritmy, které využívají umělou inteligenci, jsou dnes o pořádný kus dál než před pár lety. Dokáží vytvořit kvalitní reklamu, zohledňují zařízení i historii uživatele, umí škálovat… Neexistuje snad žádná oblast, ve které by za manuálně nastavenými reklamami zaostávaly.
Česká aplikace předem spočítá i výsledky
I když ušetříte na nastavení nebo správě, každá reklama něco stojí. Často přitom vůbec nemáte jistotu, jaké výsledky přinese. Selltoro proto přišlo s řešením. „Ještě než spustíme automatizovanou výkonnostní reklamu napříč celým internetem, e-shop si v naší aplikaci nezávazně a zdarma spočítá, jaké výsledky mu reklama přinese,“ vysvětluje Janouškovec. Funguje to tak, že aplikace si načte produkty z e-shopu, zjistí, co a za kolik se prodává, a následně to porovná s vývojem trhu. Na základě získaných dat pak vypočítá predikci na následujících dvanáct měsíců.
„Systém jsme nastavili tak, že na začátku e-shop platí jen za reklamní kredit, funguje to tedy jako klasická PPC reklama. V dalším kroku má pak možnost přejít do režimu PPS, tedy pay-per-sales, kde se náklady odvíjejí jen od skutečně přivedených tržeb. E-shop tak platí pouze předem dohodnuté procento z realizovaného obratu. Je na každém klientovi, jestli zůstane u PPC modelu, nebo využije výhod PPS,“ doplňuje Janouškovec a dodává, že právě kombinace predikce výsledků a absence fixních poplatků eliminuje jakékoli riziko a poskytuje e-shopům jistou garanci.

Jan Janouškovec, výkonný ředitel Selltoro
Automatizovaná reklama pomáhá malým i velkým
Selltoro je na trhu dva roky a spolupracuje s víc než tisícovkou e-shopů v Česku i zahraničí. Ačkoli samotní tvůrci nástroje říkají, že největší přínos pocítí malé a střední e-shopy bez marketingových týmů a rozpočtů na agentury, jejich automatizovanou reklamu využívají i tuzemští obři. Pro ty je to efektivní doplněk jejich stávajícího marketingového mixu, který obvykle zahrnuje celou řadu nástrojů.
Příkladem může být Footshop, který ve spolupráci se Selltoro rozjel automatizované kampaně napříč Evropou. „V rámci našeho partnerství chtěl Footshop efektivněji škálovat produktovou propagaci. Cílem byl maximální výkon bez zdlouhavé ruční správy,“ popisuje Janouškovec. V praxi to znamená, že Selltoro segmentuje kampaně podle typu produktů, prioritních kategorií i cenových hladin, aby bylo možné efektivněji rozdělit rozpočty a zacílit správné publikum. Nástroj pracuje s daty v reálném čase a testuje vše od variant cen a promo akcí přes sezónní kolekce až po odlišné bidding strategie v jednotlivých regionech.
„Nákupní kampaně jsme jako Premium Google CSS partner spustili v nástroji Google Shopping a běží v deseti zemích. Kampaně běží druhým rokem a za tu dobu se nám podařilo získat víc než čtyři tisíce dokončených objednávek. V obratu to znamená přes tři sta tisíc eur, a to kompletně bez manuální práce,“ uzavírá Janouškovec.