3 min. doba čtení

Co vše o nás Facebook ví a jak algoritmus doručuje reklamy

Taky vás čas od času děsí, co vše o Vás Facebook ví? Říkáte si jak je to možné, že vám povětšinou Facebook nabízí přesně to, po čem toužíte? Bavíte se s kamarádem o novém telefonu a najednou je obsah vašeho webového prohlížeče plný jablek? Plánujete cestu do Benátek a najednou máte přesnou představu o ceně letenek a ceně místního ubytování? A to jen kvůli tomu, že koukáte na vaše personalizované reklamy. Náhoda? Akorát, že vůbec!

Václav Krba Václav Krba
CEO Viva Marketing
Co vše o nás Facebook ví a jak algoritmus doručuje reklamy

Meta platforms

Meta platofrms, která vlastní Facebook i Instagram, ví přesně, co máte rádi. A personalizují vám produkty, které pravděpodobně koupíte. Muži by nejspíš neradi viděli reklamu na menstruační kalíšky nebo dámský kondicionér. Stejně tak ženy málo kdy zajímají doplňky do aut. Vegana nenadchnete reklamou na místní steak house.

“Ale vždyť já na FB chodím zřídkakdy a téměř nic tam nevyhledávám,” řeknete si. Tak jak je možné že toho o mě FB tolik ví?

Odposlouchává mě Facebook?

My všichni doufáme, že ne. Odpověď na otázku hledejme v malém nenápadném scriptu, který je ukrytý ve zdrojovém kódu webu. Odborně se nazývá Facebook Pixel (nově Meta pixel). Takový pixel má aktivní každý e-shop a každá webová stránka, kam se její majitel rozhodne vést reklamu.

Meta pixel odesílá data do svého mateřského reklamního účtu a s těmito daty dál pracuje marketingový specialista, který spravuje reklamu. Pixel ale také odesílá data Velkému bratrovi – v našem případě Facebooku – pro jejich interní potřeby.

V praxi to pak vypadá, že jdete na stránky srovnávače dovolených a Meta pixel vás zařadí do publika lidí, kteří pravděpodobně chtějí vycestovat do dané lokality. Facebook udělá ještě pár testů, aby si skutečně ověřil, že se do této lokality chystáte.

Dává vám k dispozici reklamy a vy svým proklikem stvrdíte, že opravdu máte v plánu cestovat. A dál už to znáte. Kam se jen podíváte, tam vidíte reklamy na daný pobyt, pobyty v sousedním městě a nebo různé pobyty v té dané zemi, kam plánujete jet. Letenky, restaurace a jiné atrakce nevyjímaje.

Remarketing

Další způsob, jak vám Meta platforms nabídnou reklamu, je takzvaný remarketing. Marketingový specialista píšící reklamu se rozhodne necílit na lidi, kteří jsou v daném publiku, ale rozhodne se lovit v mnohem lepším a konverznějším publiku, než je jen pouhé zacílení. A to je, jak už je zmíněno, REMARKETING. Těmito druhy kampaní marketér cílí na lidi, kteří již provedli nějakou akci na webu a nebo na FB či IG stránce.

A těmito akcemi můžou být:

  • Interakce se stránkou,
  • návštěva webové stránky,
  • vložení zboží do košíku a opuštění webu,
  • zhlédnutí videa,
  • přečtení článku, jako je tento.
Týdenní podcast UPdate

Lookalike publika

Královská disciplína facebookového algoritmu jsou takzvaná lookalike publika. Lookalike publika vyhodnotí, co mají lidé, kteří nakupují, společného a podle toho zacílují další a další uživatele, kteří s největší pravděpodobností nakoupí také. Obecně platí, že čím víc dat o nás Facebook má, tím kvalitnější reklamy nám doručuje. Proto souhlas s cookie lištou na každém webu, kam přijdu, je naprostou samozřejmostí. 

Kdybyste byli provozovatelé večerky a někdo z vašich zákazníků k vám chodil v kukle, tak byste taky rádi znali jeho totožnost. :))

Sdílet článek
Václav Krba
CEO Viva Marketing

V roce 2020 za temné doby pandemie jsem založili s kolegou Viktorem online marketingovou agenturu ViVa marketing. Název je odvozen z našich křestních jmen. V online prostředí se pohybuji od roku 2017, kdy jsem vedl svůj první e-shop a poznal jsem jak moc bolí investovat vlastní peníze. Dnes spravujeme rozpočty našich klientů v řádu jednotek miliónů českých korun. A vedeme agenturu o patnácti lidech.

ViVa marketing
Tento článek ti přináší

ViVa marketing

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Moderování obsahu na TikToku: Nová data EU a jejich vliv na e-commerce
3 min. doba čtení

Moderování obsahu na TikToku: Nová data EU a jejich vliv na e-commerce

TikTok zveřejnil čtvrtou zprávu o transparentnosti podle Zákona o digitálních službách (DSA), která poskytuje jasnější pohled na praktiky moderace obsahu na této oblíbené sociální síti. Dokument mapuje období od července do prosince 2024 a přináší několik klíčových zjištění důležitých pro e-commerce strategie.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Yope: Nová aplikace, která dobývá srdce generace Z
4 min. doba čtení

Yope: Nová aplikace, která dobývá srdce generace Z

Sociální síť Yope se zaměřuje na soukromé sdílení fotografií ve skupinách. Mladí uživatelé ji rychle přijali a v současnosti si získává stále větší popularitu. Zároveň vzbuzuje velký zájem mezi venture kapitalisty. Aplikace se může pochlubit působivými čísly: denně ji využívá 800 tisíc aktivních uživatelů a měsíčně až 2,2 milionu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Nová éra objevování: Proč TikTok zastiňuje tradiční vyhledávače?
3 min. doba čtení

Nová éra objevování: Proč TikTok zastiňuje tradiční vyhledávače?

Nejnovější údaje od společnosti Ipsos odhalují, že zákazníci používají video platformy jako TikTok při hledání nápadů pro své nákupy. Zjistilo se, že 3 ze 4 nakupujících na TikToku považují tuto platformu za nejrelevantnější při objevování nových značek a produktů. Tento výzkum se snaží dokázat, že tradiční vyhledávače již nejsou hlavním prostředkem, skrze který spotřebitelé objevují […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+