Meta platforms
Meta platofrms, která vlastní Facebook i Instagram, ví přesně, co máte rádi. A personalizují vám produkty, které pravděpodobně koupíte. Muži by nejspíš neradi viděli reklamu na menstruační kalíšky nebo dámský kondicionér. Stejně tak ženy málo kdy zajímají doplňky do aut. Vegana nenadchnete reklamou na místní steak house.
“Ale vždyť já na FB chodím zřídkakdy a téměř nic tam nevyhledávám,” řeknete si. Tak jak je možné že toho o mě FB tolik ví?
Odposlouchává mě Facebook?
My všichni doufáme, že ne. Odpověď na otázku hledejme v malém nenápadném scriptu, který je ukrytý ve zdrojovém kódu webu. Odborně se nazývá Facebook Pixel (nově Meta pixel). Takový pixel má aktivní každý e-shop a každá webová stránka, kam se její majitel rozhodne vést reklamu.
Meta pixel odesílá data do svého mateřského reklamního účtu a s těmito daty dál pracuje marketingový specialista, který spravuje reklamu. Pixel ale také odesílá data Velkému bratrovi – v našem případě Facebooku – pro jejich interní potřeby.
V praxi to pak vypadá, že jdete na stránky srovnávače dovolených a Meta pixel vás zařadí do publika lidí, kteří pravděpodobně chtějí vycestovat do dané lokality. Facebook udělá ještě pár testů, aby si skutečně ověřil, že se do této lokality chystáte.
Dává vám k dispozici reklamy a vy svým proklikem stvrdíte, že opravdu máte v plánu cestovat. A dál už to znáte. Kam se jen podíváte, tam vidíte reklamy na daný pobyt, pobyty v sousedním městě a nebo různé pobyty v té dané zemi, kam plánujete jet. Letenky, restaurace a jiné atrakce nevyjímaje.
Remarketing
Další způsob, jak vám Meta platforms nabídnou reklamu, je takzvaný remarketing. Marketingový specialista píšící reklamu se rozhodne necílit na lidi, kteří jsou v daném publiku, ale rozhodne se lovit v mnohem lepším a konverznějším publiku, než je jen pouhé zacílení. A to je, jak už je zmíněno, REMARKETING. Těmito druhy kampaní marketér cílí na lidi, kteří již provedli nějakou akci na webu a nebo na FB či IG stránce.
A těmito akcemi můžou být:
- Interakce se stránkou,
- návštěva webové stránky,
- vložení zboží do košíku a opuštění webu,
- zhlédnutí videa,
- přečtení článku, jako je tento.
Lookalike publika
Královská disciplína facebookového algoritmu jsou takzvaná lookalike publika. Lookalike publika vyhodnotí, co mají lidé, kteří nakupují, společného a podle toho zacílují další a další uživatele, kteří s největší pravděpodobností nakoupí také. Obecně platí, že čím víc dat o nás Facebook má, tím kvalitnější reklamy nám doručuje. Proto souhlas s cookie lištou na každém webu, kam přijdu, je naprostou samozřejmostí.
Kdybyste byli provozovatelé večerky a někdo z vašich zákazníků k vám chodil v kukle, tak byste taky rádi znali jeho totožnost. :))