Můžeme to nazvat kouzlo zakázaného ovoce nebo neovladatelná touha po čemsi nedosažitelném. Marketingovým strategiím využívajícím scarcity už podlehl každý.
Určitě jste si už i vy v minulosti koupili nějaký produkt, protože sleva na něj končila už za tři dny, případně jste podlehli novému technologickému výstřelku, který byl vyroben pouze v limitovaném množství. I to byl scarcity marketing.
Scarcity marketing nejčastěji používá tyto praktiky:
- Časově omezená sleva na produkt
- Limitované množství kusů v prodeji
- Rychle docházející zboží a klesající zásoby produktu
- Nižší zaváděcí ceny u nových produktů
V angličtině existuje dokonce i pojem „fear of missing out“ (FOMO) – strach z toho, že nám něco uteče. Právě strach z toho, že nám něco uteče, velmi šikovně využívá ve svůj prospěch scarcity marketing.
Příklady scarcity marketingu v praxi
Konkrétní příklady efektivního využití scarcity marketingu nemusíme hledat dlouho. Stačí, pokud byste zašli na web jednoho z největších e-shopů s oblečením a doplňky – About You.
Nejde o výšku slevy, ale o to, že co nevidět skončí
About You velmi šikovně využívá praktiku limitovaných slev. Při scarcity marketingu nejde pouze o výšku dané slevy. Skutečně nezáleží na tom, zda jde o 10, 15 nebo 20procentní slevy. Co je rozhodující, je fakt, že slevy trvají jen do určitého termínu. To v lidech automaticky spustí efekt naléhavosti, urgentnosti a vědí, že pokud nechtějí zmeškat, musí jednat (nakupovat) okamžitě.
About You kromě časově omezených slev využívá i další scarcity taktiku, kterou je, že vás při nakupování informuje o rychle ubývajícím zboží. Znovu vás tak urguje, abyste si s koupí pospíšili, což ve vás zase spustí obavy z toho, že vám něco unikne a něco zmeškáte.
Pozor, pozor, pokoje rychle ubývají!
Scarcity marketing dokážou velmi účinně využít e-shopy jakéhokoliv druhu. Za tzv. krále této techniky je už roky neoficiálně korunovaný portál Booking.com. Pokud jste se už někdy pokoušeli přes Booking zarezervovat si ubytování, určitě víte, o čem hovoříme.
Booking podobně jako About You velmi šikovně pracuje s efektem naléhavosti a upozorní vás, že v daném ubytování je k dispozici už jen limitovaný počet takových pokojů, jaké preferujete. Dokonce si dá portál i tu „námahu“, že vás upozorní, že nejste ani zdaleka jediní, kdo si konkrétní pokoj v daném okamžiku prohlíží.
>>100 praktických rad pro kreativce<<
Zřídkavá nejsou dokonce ani upozornění, která uživatelům vyskakují v rohu obrazovky a upozorňují je na to, že daný pokoj si právě v tomto okamžiku zarezervoval někdo jiný. Jde o další taktiku scarcity marketingu, která urychlí spotřebitelovo nákupní rozhodování.
Nabídka je limitovaná, kupujte teď, nebo nikdy
Další účinnou taktikou scarcity marketingu jsou i limitované nabídky. Prodejce vám nabízí produkt, který je dostupný buď jen na určitou dobu, nebo jen v určitém množství. Tím vytváří dojem exkluzivity a ve vás pocit, že produkt musíte vlastnit.
Toto léto tuto konkrétní scarcity strategii využil například slovenský e-shop Dedoles, když se spojil s módním návrhářem Ferem Mikloškem. Ten pro značku vytvořil exkluzívní a limitovanou kolekci, kterou se budou moci chlubit jen vyvolení – tedy ti, kteří nakoupí rychle.
Scarcity marketing není jen pro e-shopy
Scarcity marketing však není využitelný pouze v případě e-shopů. V zásadě ho dokážou efektivně využívat například i influenceři. Prodejci a společnosti poměrně často a rádi nabízejí influencerům v rámci spolupráce různé slevové kódy. Ty však mají také jen určitou časovou platnost.
Znovu tak pracují s efektem naléhavosti a lidským strachem z toho, že nám něco unikne. Dalším typickým příkladem scarcity marketingu mohou být také i slevy během Black Friday.