5min. doba čtení

Co je to scarcity marketing a jak může pomoci e-shopům zvýšit prodej

Scarcity marketing šikovně zachází s lidským strachem z toho, že nám něco uteče. Že něco zmeškáme, nezískáme a zůstaneme vyloučení. Není žádným tajemstvím, že lidé nejvíc touží po věcech, které nemohou mít, nebo po těch, které se získávají jen těžko. Právě tento psychologický princip využívá scarcity marketing ve svůj prospěch.

Lenka Miškolciová Lenka Miškolciová
Content Marketing Specialist
Co je to scarcity marketing a jak může pomoci e-shopům zvýšit prodej

Můžeme to nazvat kouzlo zakázaného ovoce nebo neovladatelná touha po čemsi nedosažitelném. Marketingovým strategiím využívajícím scarcity už podlehl každý.

Určitě jste si už i vy v minulosti koupili nějaký produkt, protože sleva na něj končila už za tři dny, případně jste podlehli novému technologickému výstřelku, který byl vyroben pouze v limitovaném množství. I to byl scarcity marketing.

Scarcity marketing nejčastěji používá tyto praktiky:

  • Časově omezená sleva na produkt
  • Limitované množství kusů v prodeji
  • Rychle docházející zboží a klesající zásoby produktu
  • Nižší zaváděcí ceny u nových produktů

V angličtině existuje dokonce i pojem „fear of missing out“ (FOMO) – strach z toho, že nám něco uteče. Právě strach z toho, že nám něco uteče, velmi šikovně využívá ve svůj prospěch scarcity marketing.

Příklady scarcity marketingu v praxi

Konkrétní příklady efektivního využití scarcity marketingu nemusíme hledat dlouho. Stačí, pokud byste zašli na web jednoho z největších e-shopů s oblečením a doplňky – About You.

Nejde o výšku slevy, ale o to, že co nevidět skončí

About You velmi šikovně využívá praktiku limitovaných slev. Při scarcity marketingu nejde pouze o výšku dané slevy. Skutečně nezáleží na tom, zda jde o 10, 15 nebo 20procentní slevy. Co je rozhodující, je fakt, že slevy trvají jen do určitého termínu. To v lidech automaticky spustí efekt naléhavosti, urgentnosti a vědí, že pokud nechtějí zmeškat, musí jednat (nakupovat) okamžitě.

About You kromě časově omezených slev využívá i další scarcity taktiku, kterou je, že vás při nakupování informuje o rychle ubývajícím zboží. Znovu vás tak urguje, abyste si s koupí pospíšili, což ve vás zase spustí obavy z toho, že vám něco unikne a něco zmeškáte.

Pozor, pozor, pokoje rychle ubývají!

Scarcity marketing dokážou velmi účinně využít e-shopy jakéhokoliv druhu. Za tzv. krále této techniky je už roky neoficiálně korunovaný portál Booking.com. Pokud jste se už někdy pokoušeli přes Booking zarezervovat si ubytování, určitě víte, o čem hovoříme.

Booking podobně jako About You velmi šikovně pracuje s efektem naléhavosti a upozorní vás, že v daném ubytování je k dispozici už jen limitovaný počet takových pokojů, jaké preferujete. Dokonce si dá portál i tu „námahu“, že vás upozorní, že nejste ani zdaleka jediní, kdo si konkrétní pokoj v daném okamžiku prohlíží.

Zřídkavá nejsou dokonce ani upozornění, která uživatelům vyskakují v rohu obrazovky a upozorňují je na to, že daný pokoj si právě v tomto okamžiku zarezervoval někdo jiný. Jde o další taktiku scarcity marketingu, která urychlí spotřebitelovo nákupní rozhodování.

Nabídka je limitovaná, kupujte teď, nebo nikdy

Další účinnou taktikou scarcity marketingu jsou i limitované nabídky. Prodejce vám nabízí produkt, který je dostupný buď jen na určitou dobu, nebo jen v určitém množství. Tím vytváří dojem exkluzivity a ve vás pocit, že produkt musíte vlastnit.

Toto léto tuto konkrétní scarcity strategii využil například slovenský e-shop Dedoles, když se spojil s módním návrhářem Ferem Mikloškem. Ten pro značku vytvořil exkluzívní a limitovanou kolekci, kterou se budou moci chlubit jen vyvolení – tedy ti, kteří nakoupí rychle.

Scarcity marketing není jen pro e-shopy

Scarcity marketing však není využitelný pouze v případě e-shopů. V zásadě ho dokážou efektivně využívat například i influenceři. Prodejci a společnosti poměrně často a rádi nabízejí influencerům v rámci spolupráce různé slevové kódy. Ty však mají také jen určitou časovou platnost.

Znovu tak pracují s efektem naléhavosti a lidským strachem z toho, že nám něco unikne. Dalším typickým příkladem scarcity marketingu mohou být také i slevy během Black Friday.

Sdílet článek
Lenka Miškolciová
Content Marketing Specialist

Vystudovaná novinářka, která 3 roky působila na postu šéfredaktorky jednoho z nejčtenějších slovenských webů. Zkušenosti z médií a tvorby nativní reklamy uplatňuje v marketingu v agentuře Content Agency, kde se z pozice content marketing specialist věnuje primárně tvorbě obsahu a content marketingu.

Content agency
Tento článek ti přináší

Content agency

Model naší boutique content marketing agentury je postavený na dvou pilířích: content marketing a influencer marketing. Jsme lídrem ve zprostředkování komplexního portfolia služeb od slovenských blogerů a influencerů. Značkám nabízíme i obsahový marketing, přičemž nejžádanějšími službami u nás jsou tvorba obsahu, nastavení obsahové strategie, influencer marketing a online reputační management.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek