4 min. doba čtení

Co je to scarcity marketing a jak může pomoci e-shopům zvýšit prodej

Scarcity marketing šikovně zachází s lidským strachem z toho, že nám něco uteče. Že něco zmeškáme, nezískáme a zůstaneme vyloučení. Není žádným tajemstvím, že lidé nejvíc touží po věcech, které nemohou mít, nebo po těch, které se získávají jen těžko. Právě tento psychologický princip využívá scarcity marketing ve svůj prospěch.

Lenka Miškolciová Lenka Miškolciová
Content Marketing Specialist
Co je to scarcity marketing a jak může pomoci e-shopům zvýšit prodej

Můžeme to nazvat kouzlo zakázaného ovoce nebo neovladatelná touha po čemsi nedosažitelném. Marketingovým strategiím využívajícím scarcity už podlehl každý.

Určitě jste si už i vy v minulosti koupili nějaký produkt, protože sleva na něj končila už za tři dny, případně jste podlehli novému technologickému výstřelku, který byl vyroben pouze v limitovaném množství. I to byl scarcity marketing.

Scarcity marketing nejčastěji používá tyto praktiky:

  • Časově omezená sleva na produkt
  • Limitované množství kusů v prodeji
  • Rychle docházející zboží a klesající zásoby produktu
  • Nižší zaváděcí ceny u nových produktů

V angličtině existuje dokonce i pojem „fear of missing out“ (FOMO) – strach z toho, že nám něco uteče. Právě strach z toho, že nám něco uteče, velmi šikovně využívá ve svůj prospěch scarcity marketing.

Příklady scarcity marketingu v praxi

Konkrétní příklady efektivního využití scarcity marketingu nemusíme hledat dlouho. Stačí, pokud byste zašli na web jednoho z největších e-shopů s oblečením a doplňky – About You.

Nejde o výšku slevy, ale o to, že co nevidět skončí

About You velmi šikovně využívá praktiku limitovaných slev. Při scarcity marketingu nejde pouze o výšku dané slevy. Skutečně nezáleží na tom, zda jde o 10, 15 nebo 20procentní slevy. Co je rozhodující, je fakt, že slevy trvají jen do určitého termínu. To v lidech automaticky spustí efekt naléhavosti, urgentnosti a vědí, že pokud nechtějí zmeškat, musí jednat (nakupovat) okamžitě.

About You kromě časově omezených slev využívá i další scarcity taktiku, kterou je, že vás při nakupování informuje o rychle ubývajícím zboží. Znovu vás tak urguje, abyste si s koupí pospíšili, což ve vás zase spustí obavy z toho, že vám něco unikne a něco zmeškáte.

Pozor, pozor, pokoje rychle ubývají!

Scarcity marketing dokážou velmi účinně využít e-shopy jakéhokoliv druhu. Za tzv. krále této techniky je už roky neoficiálně korunovaný portál Booking.com. Pokud jste se už někdy pokoušeli přes Booking zarezervovat si ubytování, určitě víte, o čem hovoříme.

Booking podobně jako About You velmi šikovně pracuje s efektem naléhavosti a upozorní vás, že v daném ubytování je k dispozici už jen limitovaný počet takových pokojů, jaké preferujete. Dokonce si dá portál i tu „námahu“, že vás upozorní, že nejste ani zdaleka jediní, kdo si konkrétní pokoj v daném okamžiku prohlíží.

>>100 praktických rad pro kreativce<<

Zřídkavá nejsou dokonce ani upozornění, která uživatelům vyskakují v rohu obrazovky a upozorňují je na to, že daný pokoj si právě v tomto okamžiku zarezervoval někdo jiný. Jde o další taktiku scarcity marketingu, která urychlí spotřebitelovo nákupní rozhodování.

Nabídka je limitovaná, kupujte teď, nebo nikdy

Další účinnou taktikou scarcity marketingu jsou i limitované nabídky. Prodejce vám nabízí produkt, který je dostupný buď jen na určitou dobu, nebo jen v určitém množství. Tím vytváří dojem exkluzivity a ve vás pocit, že produkt musíte vlastnit.

Toto léto tuto konkrétní scarcity strategii využil například slovenský e-shop Dedoles, když se spojil s módním návrhářem Ferem Mikloškem. Ten pro značku vytvořil exkluzívní a limitovanou kolekci, kterou se budou moci chlubit jen vyvolení – tedy ti, kteří nakoupí rychle.

Scarcity marketing není jen pro e-shopy

Scarcity marketing však není využitelný pouze v případě e-shopů. V zásadě ho dokážou efektivně využívat například i influenceři. Prodejci a společnosti poměrně často a rádi nabízejí influencerům v rámci spolupráce různé slevové kódy. Ty však mají také jen určitou časovou platnost.

Znovu tak pracují s efektem naléhavosti a lidským strachem z toho, že nám něco unikne. Dalším typickým příkladem scarcity marketingu mohou být také i slevy během Black Friday.

Sdílet článek
Lenka Miškolciová
Content Marketing Specialist

Vystudovaná novinářka, která 3 roky působila na postu šéfredaktorky jednoho z nejčtenějších slovenských webů. Zkušenosti z médií a tvorby nativní reklamy uplatňuje v marketingu v agentuře Content Agency, kde se z pozice content marketing specialist věnuje primárně tvorbě obsahu a content marketingu.

Content agency
Tento článek ti přináší

Content agency

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu
2 min. doba čtení

Live shopping v Německu se rozjíždí. I když velmi pomalu

Nedávný průzkum společnosti ECC Köln ukázal, že živé nakupování v Německu, známé také jako „live shopping“ či „in-stream shopping“, získává na oblibě. Šest z deseti německých spotřebitelů v současnosti rozumí tomuto pojmu, což je dvojnásob více než před třemi lety. Míra přijetí live shoppingu v Německu je však stále nízká.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+