
Červen táhl celý kvartál, Češi se rozjeli
Po vlažnějším dubnu se v květnu e-shopy vrátily k růstu, který v červnu výrazně zrychlil. Dle CEO Heureka Group Davida Chmelaře je patrné, že se český online trh definitivně vymanil z postpandemické stagnace: „Čísla za druhé čtvrtletí potvrzují, že se česká e-commerce definitivně vymanila ze stagnace posledních dvou let. Spotřebitelská nálada se zjevně zlepšuje, což bylo vidět zejména v červnu, kdy lidé nakupovali vybavení na dovolenou a zahradu, ale i pro boj s vedrem,“ říká David Chmelař, CEO Heureka Group a dodává: „Růst o 8 % je zdravý základ pro druhou polovinu roku, která bývá tradičně silnější. Očekáváme, že pokud nenastanou nepředvídatelné ekonomické otřesy, tento pozitivní trend bude pokračovat.“
Oproti tomu slovenský trh zaostal – přidal „jen“ 4 %. I tak ale rostl stabilně, přičemž i u slovenských zákazníků sehrála letní sezóna zásadní roli. Podobný vývoj obou trhů tak potvrzuje, že e-commerce ve střední Evropě má zdravý základ a začíná opět expandovat.
Léto ve znamení zdraví, chytrých řešení i alternativ
Nejrychleji rostoucí kategorií v Česku byly doplňky stravy na hubnutí, jejichž obrat vzrostl o 611 %. Zákazníci se připravovali na plavkovou sezónu, ale svou roli mohly sehrát i globální trendy okolo přípravků jako Ozempic. Výrazně rostly také:
- Přívěsné vozíky (+241 %),
- Solární komponenty (+148 %),
- Kurníky (+142 %),
- E-liquidy (+212 %), potvrzující odklon mladších lidí od klasických cigaret.
Na Slovensku byla situace obdobná. Lidé také hledali zdravější životní styl. Tamními skokany byly například doplněk stravy na paměť a soustředění (+703 %) nebo inteligentní prsteny (+920 %), které ukazují nástup nové generace nositelné elektroniky.

Větší poklesy jen u specifických kategorií
Na dně žebříčku skončily produkty, které loni zažily výjimečnou sezónu. Typickým příkladem jsou hokejové dresy – po loňském zlatém triumfu národního týmu jejich prodeje letos spadly o více než 73 %. Výrazný pokles zaznamenaly také:
- Drtiče odpadu (–78 %),
- Mikroskopy (–77 %),
- Krby (–66 %),
- Dětské sedačky na kolo (–56 %).
Na Slovensku byly mezi propadáky například sedací soupravy (–95 %) nebo webkamery (–70 %), tedy kategorie, které silně rostly během pandemie a nyní se vracejí na standardní úroveň.
Průměrná objednávka a spokojenost: Stabilní čísla na obou trzích
Češi v průměru utratili 1 605 Kč za objednávku, Slováci 73 eur, což odpovídá přibližně 1 780 Kč. Spokojenost zákazníků zůstává vysoká – v Česku dosáhla 96,32 %, na Slovensku 95,33 %. Oba trhy tak potvrzují, že kvalitní služby e-shopů se odrážejí v důvěře zákazníků.













