3 min. doba čtení

Český e-commerce pořád klesá

Aktuální stav e-commerce v České republice nemá nejšťastnější scénář. Podle cenového srovnávače Heureka trh zaznamenal klesající výsledky, a to již sedm kvartálů po sobě. 

Český e-commerce pořád klesá

Situace začala před dvěma lety, kdy došlo ke zpomalení spotřebitelské poptávky. I přesto, že se obchodníci domnívali, že se situace bude stabilizovat, aktuální data ukazují, že zákazníci stále neradi nakupují. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ sumarizuje poslední kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Změna v chování = změna v číslech

Podle zprávy Heureky byl celkový obrat e-commerce trhu za třetí čtvrtletí roku 2023 záporný a klesl o jedenáct procent. Loňský rok byl poprvé v historii trhu ovlivněný poklesem o 12 %, v prvním letošním čtvrtletí o 13% a ve druhém o 8 %. Průměrná cena objednávky také klesla a nyní činí méně než 1400 korun. Zákazníci čekají na výhodnější nabídky a srovnávají ceny.

Češi stále častěji nakupují online produkty s nižší hodnotou, jako jsou prací prášky nebo kosmetika a více porovnávají ceny. Zákazníci také tráví více času hledáním unikátních produktů a služeb. E-shopy se snaží přizpůsobit změně v chování zákazníků a nabízejí kvalitnější doprovodné služby, co vede k vyšší spokojenosti zákazníků. I přes současnou náročnou situaci v maloobchodu věří někteří obchodníci, že třetí čtvrtletí roku 2023 bude odrazovým můstkem zpět k meziročnímu růstu online prodejů.

Malé a střední e-shopy rostou

Provozovatel e-shopových řešení Shoptet s více jak 30 000 zákazníky v ČR registruje výkyvy na úrovni jednotlivých e-shopů. Obrat obchodníků v posledním kvartálu vzrostl o 14 % na téměř šestnáct miliard korun. Souvisí s tím i nárůst počtu objednávek o pětinu.  „U menších a středně velkých e-shopů vidíme, že růst je meziročně stabilní. Předpokládáme, že v součtu obratu letošního roku dosáhnou e-shopy na Shoptetu v Česku šedesáti miliard korun, zatímco za minulý rok činil celkový obrat téměř padesát miliard,“ říká ředitel firmy Samuel Huba.

Výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko Jan Mayer zhodnotil, že nákupní chování Čechů se sice změnilo, no vnímá to pozitivně: „Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se, naopak, stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ uzavírá Mayer.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává
3 min. doba čtení

Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává

Pokud jste ještě nezačali využívat video na LinkedInu, pravděpodobně je ten správný čas. Sledovanost videí na platformě loni meziročně vzrostla o 36 %. Navíc video příspěvky generují 1,4× vyšší zapojení ve srovnání s jinými formáty. Chopte se příležitosti a využijte nové informace přímo od LinkedInu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč
4 min. doba čtení

Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč

Mobily pohlcují polovinu veškeré digitální pozornosti a náklady na získání zákazníka rostou rychleji než rozpočty. Pokud se o mobilní strategii stará každý tým po svém a nikdo ji pevně neřídí, výsledkem jsou nekoordinované kampaně, nejednotný zážitek a promarněné příležitosti. Ve hře není jen engagement, ale i schopnost značky udržet si místo na trhu. Jak tedy […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí
5 min. doba čtení

U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí

V roce 2025 utratí značky v segmentu zdraví, farmacie a zdravotnictví v USA za reklamu více než 31 miliard dolarů – což je více než v odvětvích jako telekomunikace, cestování či technologie. I když značky investují miliardy, jen malá část spotřebitelů důvěřuje zdravotnické reklamě více než jiné.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+