Situace začala před dvěma lety, kdy došlo ke zpomalení spotřebitelské poptávky. I přesto, že se obchodníci domnívali, že se situace bude stabilizovat, aktuální data ukazují, že zákazníci stále neradi nakupují. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ sumarizuje poslední kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Změna v chování = změna v číslech
Podle zprávy Heureky byl celkový obrat e-commerce trhu za třetí čtvrtletí roku 2023 záporný a klesl o jedenáct procent. Loňský rok byl poprvé v historii trhu ovlivněný poklesem o 12 %, v prvním letošním čtvrtletí o 13% a ve druhém o 8 %. Průměrná cena objednávky také klesla a nyní činí méně než 1400 korun. Zákazníci čekají na výhodnější nabídky a srovnávají ceny.
Češi stále častěji nakupují online produkty s nižší hodnotou, jako jsou prací prášky nebo kosmetika a více porovnávají ceny. Zákazníci také tráví více času hledáním unikátních produktů a služeb. E-shopy se snaží přizpůsobit změně v chování zákazníků a nabízejí kvalitnější doprovodné služby, co vede k vyšší spokojenosti zákazníků. I přes současnou náročnou situaci v maloobchodu věří někteří obchodníci, že třetí čtvrtletí roku 2023 bude odrazovým můstkem zpět k meziročnímu růstu online prodejů.
Malé a střední e-shopy rostou
Provozovatel e-shopových řešení Shoptet s více jak 30 000 zákazníky v ČR registruje výkyvy na úrovni jednotlivých e-shopů. Obrat obchodníků v posledním kvartálu vzrostl o 14 % na téměř šestnáct miliard korun. Souvisí s tím i nárůst počtu objednávek o pětinu. „U menších a středně velkých e-shopů vidíme, že růst je meziročně stabilní. Předpokládáme, že v součtu obratu letošního roku dosáhnou e-shopy na Shoptetu v Česku šedesáti miliard korun, zatímco za minulý rok činil celkový obrat téměř padesát miliard,“ říká ředitel firmy Samuel Huba.
Výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko Jan Mayer zhodnotil, že nákupní chování Čechů se sice změnilo, no vnímá to pozitivně: „Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se, naopak, stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ uzavírá Mayer.