Organizace sestavila žebříček, který ukazuje podíl online nakupujících ve vybraných zemích. Do první desítky se dostalo hned 7 evropských zemí. Přestože se o České republice a Slovensku říká, že jsou v tomto ohledu poměrně vyspělými zeměmi, do první desítky se nedostaly. Česká republika se umístila na 18. místě a Slovensko až na 21. příčce. Jedničkou je Nizozemsko.
“Mezi lety 2017 a 2021 vzrostlo využívání elektronického obchodu v nejméně rozvinutých zemích o 140 %. Stále se však jedná pouze o 5,8 % osob, které nakupují online, ve srovnání s 62 % v rozvinutých zemích,” uvádí zpráva.
Mimo Evropu zaujímají v seznamu UNCTAD významné místo Čína, Kanada a Jižní Korea, které se umístily v první desítce zemí s nejvyšším rozšířením e-commerce. Čína, která je silná a rozšířená online, se umístila až na pátém místě. Jde o to, že ačkoli má země vysoký podíl uživatelů internetu, velká část populace ještě není digitálně aktivní.
Nizozemci, kteří se umístili na prvním místě, představují vyspělý trh s velkým podílem populace zapojené do online nakupování. Tento růst byl usnadněn přítomností vysokorychlostního přístupu k internetu v celé zemi.
V jižní Evropě je rozšíření e-commercestále poměrně nízké. To však lze chápat jako příležitost k expanzi. Zaměření na tyto trhy by mohlo přinést významný růst. Rozvíjející se země představují jedinečné příležitosti k využití digitálního pokroku.
Naopak, na vyspělých trzích, jako je Nizozemsko, Velká Británie nebo Německo, je zásadní porozumět konkurenčnímu prostředí. Pokud máte v plánu podnikat v těchto zemích, doporučujeme zaměřit se na odlišení své nabídky a následovat taktiky místních lídrů.