4 min. doba čtení

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku s 4% růstem. Značí to návrat do pozitivních hodnot?

První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem.

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku s 4% růstem. Značí to návrat do pozitivních hodnot?
Zdroj: Depositphotos

Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč, lidé se tak po období šetření a obav z vysokých výdajů začínají vracet k online nákupům, které dosud odkládali.

Po úspěšném výsledku posledního, vánočního kvartálu roku 2023 se i první čtvrtletí roku 2024 dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončila 4 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování jako tomu bylo, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli vysokým cenám energií, poslední dva roky. “V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,” komentuje uplynulý kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Jak počasí ovlivnilo nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí?

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led (+104 %), s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo ve zvýšeném zájmu o boty na kolo (+25 %) a nosiče kol (+35 %). Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám (+52 %), hnojivům (+34 %), zahradním nůžkám (+25 %) nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům (+19 %).

“Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty (+19 %), pleťové krémy (+14 %), nebo parfémy (+14 %) a vlasová regenerace (+35 %). Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky (+31 %) a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparatické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” představuje trendy předchozích měsíců Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole (-56 %). “Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil, a nyní jednoduše čeká na nový model,” komentuje propadák kvartálu Mayer. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často během pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30% poklesu, stejně jako hit pandemických home officů, automatické kávovary (-46 %). “S tím, že se rodí méně dětí, se snížil zájem o kojenecká mléka, za tento kvartál jsme zaznamenali až 36% pokles,” říká Mayer a dodává: “Dalším propadákem jsou volně prodejné léky (-19 %), v tomto případě to přičítáme výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se tedy zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil.”

Vysoký český standard a péče o zákazníky

“Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o 8 % na aktuální hodnotu 1512 Kč. Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” ohlíží se za prvními třemi měsíci roku David Chmelař a na závěr dodává: “Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

 

Zdroj: heureka!group

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe