
Souvislosti a kontext
- Ladenzeile je srovnávač cen založený společností Rocket Internet v roce 2008. Hraje důležitou roli na německé a rakouské scéně elektronického obchodování. Společnost Rocket Internet stojí také za značkami jako Zalando, Delivery Hero a HelloFresh.
- Idealo je také německý srovnávač cen, který působí na několika evropských trzích. Funguje od roku 2000 a stal se největší evropskou platformou pro nakupování a srovnávání cen.
- Shopalike funguje také jako srovnávač cen, ale je to také online nákupní platforma zaměřená na kategorie, jako je oblečení, obuv, tašky, šperky a sportovní zboží. Obchodní model společnosti Shopalike je založen na agregaci produktů z více internetových obchodů. Nejedná se o tržiště v tradičním slova smyslu, kde více prodejců uvádí své produkty, ale o online nákupní platformu, která agreguje produkty od různých online prodejců a umožňuje zákazníkům porovnávat ceny a vyhledávat nejvýhodnější nabídky. Působí v deseti evropských zemích.
Společnost Axel Springer koupila Ladenzeile v roce 2011 a integrovala jej do svého stávajícího srovnávacího webu Idealo. K 30. červnu však Ladenzeile a Shopalike ukončí svou činnost. Toto rozhodnutí se dotklo 70 zaměstnanců, kteří obdrželi odstupné.
Strategické změny
Významným faktorem při rozhodování je snížená schopnost přilákat návštěvnost z Googlu. Srovnávací weby měly na této platformě problémy s viditelností, což ovlivnilo jejich návštěvnost a příjmy. Platformy v minulosti komentovaly své znevýhodnění na Googlu.
Portál OMR zveřejnil vývoj viditelnosti Ladenzeile.de v Googlu podle SEO nástroje Sistrix.
Axel Springer se nyní rozhodl zaměřit své úsilí na Idealo. Společnost doufá, že připravovaný zákon o digitálních trzích pomůže vyrovnat podmínky a zvýšit ziskovost srovnávacích služeb.
Co to znamená pro domácí e-commerce?
Uzavření zahraničních srovnávačů pravděpodobně nebude mít přímý dopad na český e-commerce. Tento příklad však přináší varování, že se vyplatí diverzifikovat zdroje návštěvnosti.
Rozhodnutí společnosti Axel Springer zaměřit se na Idealo naznačuje strategii soustředění se na klíčové, ziskové činnosti. Naději pro srovnávače cen stále představuje evropský zákon o digitálním marketingu (DMA), který může srovnávačům nabídnout nové příležitosti.