6min. doba čtení

Cashflow na volné noze: 4 užitečné finanční návyky pro každého podnikatele

Podnikání rozhodně není pro každého. Abyste uspěli, potřebujete totiž víc než jen skvělý produkt nebo služby. Další z důležitých podmínek pro úspěch (nejen) v podnikání jsou i zdravé finance. Jak na ně? Řiďte se následujícími čtyřmi radami.

Cashflow na volné noze: 4 užitečné finanční návyky pro každého podnikatele

1. Oddělte své osobní finance od těch firemních

Pokud s podnikáním teprve začínáte, může se zdát, že oddělení osobního a finančního účtu nedává příliš velký smysl. V pozdějších fázích podnikání ale druhý, podnikatelský účet rozhodně oceníte. Jeho největší výhodou je větší přehled o vašich firemních příjmech a výdajích. Už žádné složité filtrování příchozích a odchozích plateb – a tak například váš účetní při vedení evidence nebo při přípravě účetní uzávěrky okamžitě pozná, které příjmy či výdaje opravdu patří do vašeho podnikání, a co je „jen“ platba za týdenní nákup pro celou rodinu. 

Oddělení osobní a firemních financí má ale i další výhody. Pokud totiž budete k podnikání používat svůj běžný účet, bude mít finanční úřad přehled nejen o vašem podnikání, ale i o vašich soukromých transakcích. Pokud se navíc kvůli svému podnikání dostanete do dluhů, může vám exekutor bankovní účet zablokovat, nebo na něj uvalit srážky. V případě oddělení obou účtů se to vašich osobních financí nedotkne.

A který podnikatelský účet vybrat? Podnikatelské účty nabízí většina českých bank: z těch nejoblíbenějších zmiňme třeba například podnikatelský účet Komerční banky, České spořitelny nebo Fio

2. Spočítejte si cashflow

Mít dokonalý přehled o svých příjmech a výdajích je základ. Nejen v podnikání. Rozdíl mezi příjmy a výdaji v určitém období (tedy to, kolik vám reálně zůstane peněz po zaplacení všech výdajů) se často označuje pojmem cashflow. Právě z cashflow přitom můžete hradit nečekané výdaje, případně ho použít pro další investice do svého byznysu.

Myslete přitom na to, že příjmy označují takové peníze, které na váš účet skutečně dorazily – tedy ne ty, které jste zatím „pouze“ vyfakturovali. Do výdajů zase spadají veškeré skutečně uhrazené náklady – tedy veškeré peníze, které opustily váš účet. U OSVČ navíc často bývají pracovní a osobní finance propojené, do výdajů tak může patřit i splátka hypotéky, nákupy potravin či oblečení a podobně.

Se sledováním cashflow vám mohou pomoct i některé chytré on-line nástroje (nabízí je služby jako třeba Moneo či Fakturoid), nebo si pro inspiraci stáhněte vzorovou tabulku od ČSOB.

3. Mějte finanční rezervu

Pojem finanční rezerva označuje peníze navíc, které máte k dispozici ihned, ideálně na spořicím účtu (tedy nikoliv peníze, které jste někam zainvestovali). V podnikání přitom jde o naprostou nezbytnost. Nikdy totiž nevíte, kdy se vašemu byznysu přestane dařit, nebo kdy vám jindy spolehlivý klient přestane proplácet faktury. Jak by ale vaše finanční rezerva měla být vysoká? Strategií, jak na finanční rezervu, je hned několik. 

  • Odkládejte si 10 % všech příjmů: Vyděláváte 50 tisíc měsíčně? Pět tisíc rovnou odešlete na spořicí účet. Ročně tak získáte 60 tisíc navíc (plus nějaká procenta ze spořicího účtu), což už je částka, se kterou se dá v rámci rezervy počítat.
  • Spočítejte si nevyhnutelné náklady: Další funkční strategií je spočítat, kolik činí vaše měsíční nevyhnutelné náklady, a celkovou částku vynásobit šesti. Výsledná suma představuje výši vaší rezervy, která vám pomůže překlenout i dlouhodobější (konkrétně šestiměsíční) výpadek příjmů.
  • Používejte jen peníze, které skutečně potřebujete: Na finanční  rezervu ale můžete jít i úplně opačně. Z celkového příjmu každý měsíc přepošlete nezbytně nutnou částku na svůj osobní účet. Z něj pak můžete platit svůj běžný provoz – od bydlení přes rodinu až po volný čas. Naopak peníze, které vám na podnikatelském účtu zbydou, rovnou pošlete na spořicí účet.
  • Vaše finanční rezerva může mít i konkrétní účel: Takže pokud například víte, že si jednou za tři roky potřebujete koupit nový notebook za 30 000,-, měsíčně byste si na něj měli odložit stranou zhruba 850,-.

A vytvářením finanční rezervy vám může pomoct nejen klasický spořicí účet (například AirBank nebo Moneta umí takzvané „obálky“, do kterých si můžete odkládat peníze za konkrétním účelem), ale i některé chytré aplikace. Mezi ty nejzajímavější patří mobilní aplikace YNAB (You Need A Budget), která k vytváření finanční rezervy sama vybízí a navíc se opravdu jednoduše používá.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Které peníze do finanční rezervy nepatří?

Ať už pro budování své finanční rezervy zvolíte jakoukoliv strategii, vždy vycházejte z detailní znalosti svých příjmů a výdajů. Myslete i na to, že účelem běžné rezervy je především pokrýt vaše nejnutnější výdaje v situaci, kdy se vašemu podnikání zrovna nedaří. Do rezervy se proto nepočítají ani vaše dlouhodobé investice, ani pojištění

Součástí finanční rezervy by nemělo být ani předběžné spoření na dražší zboží, dovolenou nebo na daně. Pro tyto účely doporučujeme založit na spořicím účtu zvláštní obálky, do nichž budete každý měsíc průběžně odkládat předem spočítanou částku. Při placení daní, dovolené nebo třeba při koupi nového notebooku tak budete mít z čeho brát a nebudete muset sahat do běžné finanční rezervy. 

4. Automatizujte a zbavte se administrativy

V podnikání víc než kde jinde platí, že čas jsou peníze. Čím víc hodin týdně (nebo dokonce denně) totiž trávíte nad papírováním, tím méně času máte na to, co je skutečně důležité a co přináší peníze – totiž na vaše podnikání. 

Zbytečné administrativy vás přitom může jednoduše zbavit některá z chytrých on-line služeb. Jednou z těch nejkomplexnějších je Fakturoid: postará za vás o vystavování pravidelných faktur (včetně těch zálohových), po úhradě automaticky poděkuje za platbu, a navíc ji rovnou spáruje s příslušnou fakturou. V případě neuhrazených faktur umí Fakturoid zasílat i automatické upomínky. 

Výsledek? Méně administrativy a víc času na to, co zrovna skutečně chcete (a potřebujete) dělat. A to je k nezaplacení. Nejen v podnikání.

Týdenní podcast UPdate
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet
9min. doba čtení

6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet

Prodej přes internet patří v dnešní době mezi nejpohodlnější způsoby prodeje. Nemusíte mít kamenný obchod, za který platíte pronájem. Stačí si jen vybrat vhodnou prodejní platformu, která bude odpovídat vašemu produktu, technickým zkušenostem a finančním možnostem. Taková platforma vám výrazně zjednoduší celý proces prodeje. Jak prodávat přes internet co nejjednodušeji?

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+