Je snadné provozovat sexshop na Slovensku?
V segmentu našeho byznysu jsou rozsáhlá marketingová omezení a regulace, i proto čelíme velké výzvě. Nemáme k dispozici klasické marketingové nástroje jako jiné e-shopy. Remarketing, cílení na sociálních sítích jako jsou Facebook či Instagram nám nedovolují propagovat obsahy, které jsou spojeny se sexem nebo se sexuálně pozitivními tématy. Například TikTok nám okamžitě po registraci zablokoval účet.
S tím přicházejí i sekundární omezení, jelikož je pro nás náročné najít marketingovou agenturu, která by dokázala pracovat se specifickými omezeními, proti nimž stojíme. Zároveň také neměla předsudky vůči odvětví, ve kterém působíme.
Ne každému se zamlouvá náš segment, což je v pořádku. Avšak i na profesionální úrovni se setkáváme se stigmatem a společenskými předsudky. Vypořádat se s dezinformacemi a mylnými představami o sexu, které jsou léta hluboce zakořeněné v naší kultuře, je velké sousto. Nejvíce nás však těší, když nám zákazníci dají vědět, že jsme jim poněkud zlepšili život. Vždy je to skvělý pocit, když se i díky našim produktům můžeme postarat o to, aby zažili více euforických zážitků.
Jak vás napadla myšlenka podnikat v této oblasti?
Byl to proces, který se udál přirozeně. iSEXshop.sk založil náš CEO Roman Melíšek, protože v oblasti erotiky viděl díru na slovenském trhu. Dříve se věnoval také programování webů a sám viděl žalostný stav tehdejších sexshopů. Napadlo mu proto se této oblasti pověnovat. Po čase se k němu připojila Kateřina, která se stala spolumajitelkou iSEXshopu. Jejich společnou snahou je edukovat lidi na Slovensku, bourat konvence a destigmatizovat téma sexu ve společnosti.
Náš sexshop nabízí alternativu vůči tradičním sexshopům. Zákazníkům přinášíme do života vášeň a inspirujeme je, aby měli chuť experimentovat. Sami nejraději nakupují v obchodech, které naplňují jejich očekávání a totéž děláme iv iSEXshopu.
Odlišnost a smysluplnost – to jsou aspekty, které by neměly chybět žádné silné značce, ani e-shopem. Co jste potřebovali změnit, aby vás zákazníci vnímali jinak?
Potřebovali jsme dosáhnout změny ve vnímání naší značky. Již nějakou dobu jsme cítili, že branding našeho eshopu může být pro zákazníky matoucí a nerozpoznatelný. Chtěli jsme, aby s námi zůstali. Hledali jsme tedy způsob, jak se odlišit od ostatních eshopů as tímto východiskem jsme přijeli i do Levosphere.
Prvním krokem bylo, abychom si nastavili strategii naší značky. Potřebovali jsme si přesně definovat její hodnoty, poslání i vizi. Zároveň si bylo třeba ujasnit, co nás odlišuje od konkurence, co je naší přidanou hodnotou a v čem je náš eshop smysluplný pro zákazníky.
Sex je pro lidi intimní téma. Zároveň může být zraňující, proto s našimi zákazníky komunikujeme citlivě. Je důležité, aby naše komunikace odrážela nejen naše postoje, ale směřovala také k pěstování dobrých vztahů se zákazníky založených na důvěře. Uvědomili jsme si, že naše komunikace nebyla konzistentní. Celkový audit komunikace nám tak pomohl získat nadhled, který nám po letech chyběl.
Chceme, aby naši zákazníci viděli, že jsme obchod, který nabízí pomůcky zaměřené na sexuální zdraví, potěšení i celkový wellness. Při nakupování intimních produktů zároveň zajišťujeme každému maximální komfort a diskrétnost. Naší filozofií je poskytnout zákazníkům tu nejlepší zkušenost – od prvního kontaktu s námi až po rozbalení své sexuální hračky. Proto od roku 2014 přinášíme neustálé inovace i v podobě rychlejšího a efektivnějšího procesu nákupu v e-shopu a stále lepší prozákaznický servis.
Jak byste měli přistoupit k marketingové strategii, ať už máte malý, střední nebo větší e-shop? Anna Sabolová, Levosphere
Na základě čeho jste dospěli ke změně uvažování nad svojí značkou?
Vždy jsme chtěli být lídrem na trhu v našem segmentu. Nemusíme se nutně dívat jen na to, jestli jsme největší. Zajímá nás, zda posouváme vnímání našeho segmentu dopředu a samotný trh dopředu.
Už od vzniku našeho sexshopu píšeme blog a neustále se věnujeme vzdělávání lidí v oblasti sexuálního zdraví. Jako první jsme si řekli, že chceme působit také v oblasti společenské odpovědnosti. Namísto dárku k balíčku, který obvykle 90% zákazníků vyhodí do koše, se spíše zaměřujeme na redukování odpadu a recyklaci obalových materiálů. Zákazníkům raději poskytneme slevu, aby si sami vybrali, o co má zájem. Tím jim dáváme možnost volby.
Stejně zodpovědně spolupracujeme is influencery na sociálních sítích. Vnímáme, že náš trh se od dob pandemie posunul dál. Lídři často uvádějí na trh produkty, které určují trendy a my si tuto pozici snažíme udržet a být i několik let vpřed.
Co vám ukázala marketingová strategie v rámci vašeho 4P?
Marketingová strategie od Levosphere nám pomohla podívat se na náš sexshop z odstupu as nadhledem pro každé jedno P. Získali jsme širší přehled o plánování a řízení našich aktivit, ať už se bavíme o promotion mixu nebo portfoliu našich produktů.
V oblasti tématu našich produktů nám strategie pomohla identifikovat, jaké mají vlastnosti, výhody a jakou hodnotu jimi nabízíme zákazníkům. Díky tomu jsme si mohli jasně nastavit portfolio našich produktů a odlišit se od konkurence. Zároveň jsme si potvrdili, že cenovou strategii máme nastavenou udržitelně. Strategie nám také pomohla rozšířit si obzory, kam se všude můžeme v budoucnu posunout. Rovněž jsme si uvědomili, kde má naše komunikace mezery, na co bychom se v ní měli zaměřit a co v ní můžeme ještě zlepšit.
V čem byla přínosná vaše spolupráce s Levosphere na přípravě byznys marketingové strategie?
Byznys marketingová strategie od Levosphere nám pomohla plánovat a řídit naše marketingové aktivity tak, abychom mohli dosahovat našich cílů, které máme jasně definované. Pomáhá nám také při rozhodování, jaké produktové portfolio rozvíjet nebo které produkty naopak vyjmout z naší nabídky, abychom lépe naplňovali potřeby našich zákazníků. Tomu jsme přizpůsobili i naši komunikaci.
Některé firmy mají svou marketingovou strategii, ale nakonec se jí nedrží. Změnila strategie vaší značky způsob, jak dnes přistupujete k podnikání?
Dodržování marketingové strategie je základním prvkem úspěšného marketingu. Nicméně je důležité, aby firmy dokázaly pružně reagovat na měnící se okolnosti a v případě potřeby přizpůsobily strategii novým výzvám na trhu. Jedná se například o situace, kdy se náhle změní tržní podmínky nebo přijdou jiné nepředvídatelné události.
Za poslední roky jsme byli svědky mnoha situací, které jsme neočekávali a které vyžadovaly okamžitou reakci a přizpůsobení marketingové strategie. Neméně důležitá je také zpětná vazba od zákazníků. Pokud vaše firma dostává často negativní zákaznickou zpětnou vazbu, která ukazuje, že ve vaší strategii něco nefunguje, určitě doporučuji změnit přístup. Důležité je, aby značka uměla pružně reagovat a přizpůsobit se novým podmínkám. Ideálním přístupem je mít flexibilní strategii, která umožňuje reagovat na změny, ale zároveň zachovává jasné cíle a hodnoty značky, a toho se držíme.
Jak často se k vaší marketingové strategii vracíte a co považujete za její přínos?
Naši marketingovou strategii máme ve firmě zafixovanou a řídíme se jí při všech krocích – od výběru nového zboží až po plánování našich komunikačních aktivit. Pro malé e-shopy jako je náš bude největší výzvou udržet si tržní pozici v konkurenci obrovských značek jako jsou Alza, Mall, Notino, či mezi giganty jako Zalando.
Jaká doporučení byste dali dalším eshopům bez ohledu na jejich zaměření na základě znalostí, které jste získali?
Dělat byznys založený na prodeji levných produktů je pro mnohé eshopy otázkou existence jednoho nebo dvou let, následně většinou zkrachují. Náš CEO Roman Melíšek vždy říká, že chce-li firma působit v e-commerce byznysu, musí mít především řada technologie jako takové. Pokud je rada nemá, je lepší podnikat v něčem jiném.