4 min. doba čtení

Black Hat SEO v roce 2023

Má vůbec ještě Black Hat SEO (soubor taktik pro zvýšení pozic ve vyhledávání, které jsou v rozporu s pravidly vyhledávačů) nějaké opodstatnění? Je logické, že s úpravou algoritmů vyhledávačů se jejich schopnost odhalovat tyto taktiky bude zdokonalovat. Nabízí se tedy otázka, proč se tím vůbec ještě někdo zabývá, když riskuje pozici a vyhledatelnost svých webových stránek, a tedy i samotné podnikání?

Vilém Arbeit Vilém Arbeit
CEO Sharkani
Black Hat SEO v roce 2023

Předem upozorňuji, že v naprosté většině informací v tomto článku používám analogii vyhledávač = Google. Kromě našich českých poměrů, kde ještě cca 10 % trhu s vyhledávači zastupuje Seznam.cz, je důvod jasný. Google má celosvětový podíl více než 92 %.

Ale zpět k tématu. Ceny placené reklamy se meziročně zvýšily (2021 vs. 2022) téměř ve všech segmentech. Průměrná cena CPL (Cost per Lead) se zvýšila o 19 %. Některé segmenty, které byly během pandemie utlumeny (jako například cestování), se však po uvolnění opatření dostávají do mnohem vyšších čísel. *zdroj searchengineland.com 

Je tedy logické, že SEO je stále atraktivní oblastí online marketingu a měla by se jí věnovat téměř každá firma. A kde je poptávka, tam je i nabídka. Věnoval jsem slušné úsilí hledání Black Hat SEO ukazatele v Česku a na Slovensku a s potěšením konstatuji, že jich je minimum. Nabídky na levné a rychlé SEO zůstávají tabu. To však nutně neznamená, že se v praxi nepoužívá.

Důležité však je, že i potenciální klient by měl být schopen odhalit podezřelé praktiky, pokud se rozhodne spolupracovat s odborníkem na SEO nebo agenturou. Cena je velkým lákadlem a na úvodních schůzkách bychom měli být schopni rozpoznat, co je v této oblasti reálné a co ne. Koneckonců, pokud rozšířím své hledání na zahraniční zdroje, rychle zjistím, že Black Hat SEO je stále v kurzu. 

VSUVKA: Hlavním posláním a také obchodní strategií vyhledávače Google je poskytnout návštěvníkovi co nejrelevantnější možný výsledek. V takovém případě bude návštěvník spokojen a bude Google používat i nadále. Je proto v zájmu samotného Googlu, aby odhalil black hat taktiky.

Zmíním několik taktik, kterým byste se měli vyhnout obloukem. Nejsou zdaleka všechny, ale to však není předmětem článku.

1. Keyword stuffing

Jedná se o archaickou metodu, kterou Google poměrně tvrdě trestá. Smyslem bylo vyplnit text klíčovými slovy i bez významnějšího kontextu. Od roku 2013 však existuje algoritmus Google Hummingbird (kolibřík), který klade větší důraz na přirozený jazyk místo klíčových slov.

Ve své podstatě se však mění také seřazování výsledků při vyhledávání. Snaží se používat informační modely, které mapují nasbíranou historii hledání a preferovaná kliknutí na výsledky.

2. Nákup nekvalitních zpětných odkazů (backlink)

Další často používanou metodou je nákup nekvalitních zpětných odkazů. Ty se obvykle získávají hromadně a z webů, které tematicky nesouvisejí s propagovaným webem. Je lákavé koupit je za nízkou cenu, ale Google se tomu také brání a takovou aktivitu trestá. Věnujte se raději psaní kvalitního obsahu, který nakonec dosáhne relevantních zpětných odkazů a sdílení.

3. Spamboti a komentáře

Stejně jako u zpětných odkazů platí, že pokud je zdroj kvalitní, pomáhá. Spam sem ale rozhodně nepatří. Kdo pracuje s redakčními systémy, jistě nejednou viděl něco podobného jako na obrázku níže:

Google tvrdí (zdroj https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021), že v roce 2021 zachytil až 200krát více spamových stránek než před dvaceti lety, kdy se touto problematikou začal zabývat.

SpamBrain, jak Google nazývá svůj nejúčinnější antispamový nástroj, byl vytvořen v roce 2018. Od té doby se neustále vylepšuje. Meziročně (rok 2020 vs. 2021) zachytil až šestkrát více spamových stránek. Toto zvýšilo podíl spam-free vyhledávání až na 99 %.

4. Obsah generovaný umělou inteligencí

Od roku 2021 Google zmiňuje MUM (Multitask Unified Model), který již velmi pravděpodobně vstupuje do ovlivňování pozic ve vyhledávání. Podle článku na https://www.marketingaiinstitute.com/blog/how-does-google-treat-ai-content se při pokusu použít kompletně vygenerovaný obsah pomocí umělé inteligence snížila návštěvnost v průměru o 17 % a pokles až o 8 pozic ve vyhledávání.

Mnohem lépe dopadly články, které sice byly vygenerovány použitím AI, avšak následně byly editovány člověkem. Je to však další rána pro takovou taktiku práce s obsahem.

Na závěr bych chtěl podotknout, že kvalitní a relevantní obsah zůstává jedním z nejdůležitějších faktorů pro dobré SEO. Dále je to rychlost načítání stránky, responzivita a kvalitní odkazy. Je to běh na dlouhou trať, ale zkratky se v tomto případě nevyplácí.

Týdenní podcast UPdate
Sdílet článek
Vilém Arbeit
CEO Sharkani

Můj kariérní život začal v korporaci, kde jsem 8 let působil na různých pozicích v oblasti správy serverů a IT projektů. Již během té doby jsem založil společnost DCBI, která zastřešovala tvorbu webových stránek a postupně se vyprofilovala na digitální reklamní agenturu pod značkou SHARKANI. Jsem obrovským fanouškem technologií a gadgetů. V současné době se více věnuji strategii a prodeji pro skupinu SHARKANI, Studio Scrollers a The Admins.

SHARKANI
Tento článek ti přináší

SHARKANI

Digitálna agentúra s chuťou vymýšlať efektívnu kreatívu.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jaká je budoucnost SEO s příchodem ChatGPT Search?
7 min. doba čtení

Jaká je budoucnost SEO s příchodem ChatGPT Search?

Svět digitálního vyhledávání se neustále mění a příchod ChatGPT Search od OpenAI přinesl zásadní změnu. Tradiční vyhledávače, v čele s Googlem, léta dominují trhu, ale generativní AI modely, jako je ChatGPT Search, přinášejí nový způsob získávání informací – personalizovanější, intuitivnější a konverzační. Jaké výzvy a příležitosti tato novinka představuje pro SEO? Pojďme to podrobně prozkoumat.

Ivana Polčová Ivana Polčová
SEO specialist, CREATIVE digital
Přečíst článek
Jak Google AI Overview může změnit pravidla hry vyhledávání
10 min. doba čtení

Jak Google AI Overview může změnit pravidla hry vyhledávání

V digitálním světě se marketéři denně setkávají s výzvou, jak zaujmout uživatele a získat jejich pozornost. S narůstajícím množstvím obsahu na internetu a webových stránek je stále náročnější vyniknout také v online vyhledávání. Na druhé straně jsou uživatelé, kteří chtějí co nejrelevantnější výsledek na své vyhledávací dotazy co nejdříve a drtivá většina z nich se […]

Adriana Sečkárová Adriana Sečkárová
CEO, SEOLINE
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+