Předem upozorňuji, že v naprosté většině informací v tomto článku používám analogii vyhledávač = Google. Kromě našich českých poměrů, kde ještě cca 10 % trhu s vyhledávači zastupuje Seznam.cz, je důvod jasný. Google má celosvětový podíl více než 92 %.
Ale zpět k tématu. Ceny placené reklamy se meziročně zvýšily (2021 vs. 2022) téměř ve všech segmentech. Průměrná cena CPL (Cost per Lead) se zvýšila o 19 %. Některé segmenty, které byly během pandemie utlumeny (jako například cestování), se však po uvolnění opatření dostávají do mnohem vyšších čísel. *zdroj searchengineland.com
Je tedy logické, že SEO je stále atraktivní oblastí online marketingu a měla by se jí věnovat téměř každá firma. A kde je poptávka, tam je i nabídka. Věnoval jsem slušné úsilí hledání Black Hat SEO ukazatele v Česku a na Slovensku a s potěšením konstatuji, že jich je minimum. Nabídky na levné a rychlé SEO zůstávají tabu. To však nutně neznamená, že se v praxi nepoužívá.
Důležité však je, že i potenciální klient by měl být schopen odhalit podezřelé praktiky, pokud se rozhodne spolupracovat s odborníkem na SEO nebo agenturou. Cena je velkým lákadlem a na úvodních schůzkách bychom měli být schopni rozpoznat, co je v této oblasti reálné a co ne. Koneckonců, pokud rozšířím své hledání na zahraniční zdroje, rychle zjistím, že Black Hat SEO je stále v kurzu.
VSUVKA: Hlavním posláním a také obchodní strategií vyhledávače Google je poskytnout návštěvníkovi co nejrelevantnější možný výsledek. V takovém případě bude návštěvník spokojen a bude Google používat i nadále. Je proto v zájmu samotného Googlu, aby odhalil black hat taktiky.
Zmíním několik taktik, kterým byste se měli vyhnout obloukem. Nejsou zdaleka všechny, ale to však není předmětem článku.
1. Keyword stuffing
Jedná se o archaickou metodu, kterou Google poměrně tvrdě trestá. Smyslem bylo vyplnit text klíčovými slovy i bez významnějšího kontextu. Od roku 2013 však existuje algoritmus Google Hummingbird (kolibřík), který klade větší důraz na přirozený jazyk místo klíčových slov.
Ve své podstatě se však mění také seřazování výsledků při vyhledávání. Snaží se používat informační modely, které mapují nasbíranou historii hledání a preferovaná kliknutí na výsledky.
2. Nákup nekvalitních zpětných odkazů (backlink)
Další často používanou metodou je nákup nekvalitních zpětných odkazů. Ty se obvykle získávají hromadně a z webů, které tematicky nesouvisejí s propagovaným webem. Je lákavé koupit je za nízkou cenu, ale Google se tomu také brání a takovou aktivitu trestá. Věnujte se raději psaní kvalitního obsahu, který nakonec dosáhne relevantních zpětných odkazů a sdílení.
3. Spamboti a komentáře
Stejně jako u zpětných odkazů platí, že pokud je zdroj kvalitní, pomáhá. Spam sem ale rozhodně nepatří. Kdo pracuje s redakčními systémy, jistě nejednou viděl něco podobného jako na obrázku níže:
Google tvrdí (zdroj https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021), že v roce 2021 zachytil až 200krát více spamových stránek než před dvaceti lety, kdy se touto problematikou začal zabývat.
SpamBrain, jak Google nazývá svůj nejúčinnější antispamový nástroj, byl vytvořen v roce 2018. Od té doby se neustále vylepšuje. Meziročně (rok 2020 vs. 2021) zachytil až šestkrát více spamových stránek. Toto zvýšilo podíl spam-free vyhledávání až na 99 %.
4. Obsah generovaný umělou inteligencí
Od roku 2021 Google zmiňuje MUM (Multitask Unified Model), který již velmi pravděpodobně vstupuje do ovlivňování pozic ve vyhledávání. Podle článku na https://www.marketingaiinstitute.com/blog/how-does-google-treat-ai-content se při pokusu použít kompletně vygenerovaný obsah pomocí umělé inteligence snížila návštěvnost v průměru o 17 % a pokles až o 8 pozic ve vyhledávání.
Mnohem lépe dopadly články, které sice byly vygenerovány použitím AI, avšak následně byly editovány člověkem. Je to však další rána pro takovou taktiku práce s obsahem.
Na závěr bych chtěl podotknout, že kvalitní a relevantní obsah zůstává jedním z nejdůležitějších faktorů pro dobré SEO. Dále je to rychlost načítání stránky, responzivita a kvalitní odkazy. Je to běh na dlouhou trať, ale zkratky se v tomto případě nevyplácí.