Vánoční sezóna se právě nyní rozebíhá. Nejvíce lidí prohlašuje, že dárky nejčastěji nakupuje v listopadu (39 %). Stále oblíbenější jsou přitom i slevové akce kolem Black Friday na konci listopadu. Podle aktuálního průzkumu dopravce GLS se na ně chystají téměř dvě třetiny lidí (64 %) – ať už kvůli nákupu vánočních dárků (30 %) nebo jen kvůli spontánnímu využití slevových akcí (34 %).
Mezi mladými do 26 let se na Black Friday chystá dokonce 76 % nakupujících. Black Friday však není lákadlem jen pro mladé. I v generaci lidí starších 55 let se na slevové akce chystá nadpoloviční většina (55 %) nakupujících.
„Black Friday už se zařadil mezi vrcholy předvánoční sezóny, pro nás je to signál, že už jsme opravdu ve finále. Další přepravní vrcholy před Vánoci pak přicházejí po jednotlivých adventních víkendech, zejména po prosincovém termínu výplat,“ vysvětluje ředitel GLS v České republice Pavel Včela.
Black Friday mění nákupní zvyky
Black Friday už se mezi českými spotřebiteli naplno zabydlel, část nakupujících jej využívá i pro nákup jiných než vánočních dárků. Často se rozhodují impulzivně a nakupují i zboží, které neplánovali.
„Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ vysvětluje ředitel marketingové agentury PPC Profits Tomáš Čupr.
Naopak, právě kvůli akcím typu Black Friday podle něj postupně klesá význam povánočních slev, i když jejich smysl stále úplně nezmizel. „Není to pouze díky nižším cenám, ale také kvůli zvýšené koupěschopnosti po Vánocích, mnoho lidí dostane jako vánoční dárek hotovost nebo poukazy na nákup,“ dodal Tomáš Čupr.
Obchodníci tak už jsou na Black Friday připraveni, první akce běží již od počátku listopadu. V následujících dnech bude kulminovat nejen vlna slev, ale i zasílání různých slevových akcí, newsletterů či slevových kódů. Předpokládají přitom, že jejich tržby v následujících týdnech budou násobně vyšší.
„Z dat z minulých let vidíme, že 50 % e-shopů tvoří kampaně na Black Friday, v podstatě se na ně soustředí celý listopad. Během samotného Black Friday dne je pak vidět nárůst o 300 % v odeslaných e-mailových kampaních, které vedou až ke 180 % nárůstu počtu objednávek a růst tržeb o více než 220 %. I v tomto roce tedy očekáváme stejnou až větší míru zapojení českých e-shopů do Black Friday, rozložení slevových akcí do celého měsíce, a největší snížení cen právě v samotný Black Friday. Drtivá většina e-shopů dnes pro e-mailing využívá chytré nástroje, které tuto komunikaci dokáží personalizovat a automatizovat,“ očekává Ladislav Hrbáček, zakladatel a CEO Leadhub.
V loňském roce GLS v souvislosti s Black Friday zaznamenala téměř dvojnásobek odbavených zásilek ve srovnání se začátkem listopadu. Podle aktuálních dat GLS přitom české domácnosti chtějí letos za vánoční dárky utrácet opět více než loni, velkou většinu nákupů přitom uskuteční on-line. Dárky zakoupené v e-shopech přitom nejčastěji zamíří do výdejních boxů, které jsou nejvyhledávanějším místem pro doručení zásilek pro 43 % nakupujících.
Tisková zpráva