Black Friday v podání e-commerce = týden nejvyšších obratů
Jak ukázala data z loňských prodejů, týden okolo akčního Black Friday je jedním z vrcholů celoročních on-line prodejů. „V našem prostředí většina obchodníků poskytuje speciální slevy ve velkém po celý týden. Odhadujeme, že obraty od pondělí 25. listopadu do neděle 1. prosince se budou na internetu pohybovat mezi 7 a 8 miliardami korun. Očekáváme jednoznačně letošní rekordní prodeje. Druhým vrcholem pak bude týden od 9. prosince,“ uvádí výkonný ředitel APEK, Jan Vetyška. Optimismus je přitom na místě. V předvánočním výzkumu mezi internetovými nakupujícími uvedlo téměř 7 % respondentů, že ve slevových akcích plánují objednat většinu vánočních dárků. Alespoň část se pak během Black Friday chystá objednat 26 % on-line spotřebitelů. „To ale samozřejmě není všechno. Dalších 50 % účastníků našeho výzkumu uvedlo, že výhodné nabídky obvykle využívají nahodile, jestliže se jim naskytne vhodná příležitost. A stejně budou postupovat také letos,“ doplňuje Vetyška.
Výdejní boxy budou maximálně vytížené, objednávat do nich půjde v podstatě až do Štědrého dne
Zatímco ještě v roce 2020 plánovalo využívat na Vánoce výdejní boxy jako nejčastější způsob doručení 1,5 % nakupujících, letos je to již 45 %. Automatický výdej se tak stal mezi zákazníky nejpopulárnější variantou, jakou při svých objednávkách preferují. „Fenomén obliby osobního vyzvednutí je v Česku zřejmý. Doručení na adresu totiž na Vánoce upřednostňuje jen 24 % zákazníků e-shopů. Tento vývoj potvrzuje, jak rychle se síť výdejních míst a boxů v ČR podařila vybudovat,“ komentuje Jan Vetyška.
A do kdy je vhodné vánoční nákupy objednat tak, aby dárky dorazily pod stromeček včas? „Doporučuji neváhat. U zboží, které nemá obchodník skladem, rozhodně stojí za to nakupovat co nejrychleji. Výrobky, které skladem jsou, a zákazník je chce poslat na adresu, bych doporučoval odeslat nákupní košík nejpozději ve středu 18. prosince. Naopak do výdejen e-shopů bude možné se vydat v podstatě až do Štědrého dne,“ uzavírá Vetyška.
Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1320 respondentů, 1051 po screenu.
Tisková zpráva