5 min. doba čtení

Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami

Jednou z nejdůležitějších priorit při správě webových stránek je jejich zabezpečení před útoky. Měli byste zvážit různé prvky, které pomohou ochránit vaši webovou stránku před nebezpečím. Níže se podíváme na základní možnosti zabezpečení a nastíníme doporučení, která se vyplatí dodržovat. Podrobněji se budu věnovat dvoufaktorovému ověřování (2FA).

Filip Mackov Filip Mackov
Senior Web Developer
Bezpečnost a WordPress: Jak se chránit před kybernetickými hrozbami

Základy zabezpečení WordPress (dále WP) stránky před útoky

  • Pravidelně aktualizujte pluginy, šablonu a CMS systém – aktualizace zahrnují bezpečnostní opravy a zlepšení výkonu, které chrání vaši stránku před útoky.
  • Používejte unikátní, silná hesla a pravidelně je měňte. Jsou klíčové pro zabezpečení webové stránky. Používání příliš jednoduchých hesel může vést k jejich prolomení.
  • Zálohování stránky je klíčové pro případ, kdy by došlo k poškození nebo ztrátě dat. Zálohování můžete provést pomocí různých pluginů či některé ze služeb zabezpečení. Někdy 14denní záloha na hostingu nestačí, zejména pokud si problému všimnete až po dvou týdnech.
  • Je důležité sledovat webovou stránku a chránit ji před útoky. Můžete používat bezpečnostní pluginy nebo služby, které stránky sledují a chrání.
  • Dbejte na platný SSL certifikát.
  • Hosting s vysokými bezpečnostními standardy, pravidelným monitorováním a aktualizovanými systémy lépe ochrání vaše data před neoprávněným přístupem.

Dodržování bezpečnostních doporučení pro WP stránky je důležité pro ochranu před potenciálními kybernetickými útoky, které mohou způsobit škody a ohrozit důvěrnost citlivých informací uložených na vaší webové stránce.

Vybírám pro vás následující bezpečnostní doporučení:

  1. Používejte dvoufaktorovou autentizaci. Zvyšuje úroveň zabezpečení při přihlášení na vaši webovou stránku (níže se jí věnuji podrobněji).
  2. Využívejte ReCAPTCHA ověření. Umožňuje ochránit vaši stránku před roboty a spamem.
  3. Změňte URL do admin prostředí WP. Skryjete tak výchozí přihlašovací adresu do admin rozhraní před potenciálními útočníky.
  4. Změňte výchozí uživatelské jméno „Admin“.
  5. Omezte maximální počet pokusů o přihlášení do admin prostředí.
  6. Přidejte do přihlašovacího formuláře bezpečnostní otázku.
  7. Pravidelně provádějte audity bezpečnosti vaší stránky. Jsou klíčové pro identifikaci možných slabin v zabezpečení a prevenci před nimi. Na internetu naleznete několik možností, jak na to.

Dvoufaktorové ověření – 2FA.

2FA snižuje bezpečnostní riziko v případě, že by se někdo dostal k vašemu heslu. Přidává dodatečný stupeň zabezpečení, který útočníkům ztěžuje získání neoprávněného přístupu k vašemu účtu – a to i v případě, že se jim podaří heslo ukrást.

Abychom pochopili, jak 2FA funguje, musíme nejprve přiblížit faktory – ty má 2FA dva:

První faktor je známý, musíte ho znát, abyste se autentizovali. Použití uživatelského jména a hesla je nejběžnější z typů faktorů, které můžete použít k přihlášení.

 Druhý faktor využívá k ověření další zařízení, které vlastníte. Nejčastěji mobilní telefon a aplikaci v něm.

Mobilní aplikace OTP, známé také jako autentizační aplikace, jsou k dispozici pro zařízení Google Android i Apple iOS. Instalace autentizační aplikace do mobilního telefonu je jednoduchá a funguje stejně jako jakákoliv jiná aplikace. Znáte ji například jako token v internetovém bankovnictví.

Stojí za zmínku, že některé z těchto autentizačních aplikací mohou vyžadovat také biometrické ověření, například FaceID nebo otisk prstu. Takové ověření je také známé jako inherentní faktor. Pokud je k dispozici, měli byste jej povolit, protože přidává další vrstvu zabezpečení.

Týdenní podcast UPdate

Ačkoli se přihlášení k účtu chráněnému pomocí 2FA může zdát složité, v praxi je velmi jednoduché.
 
Prvním krokem přihlašovacího procesu je zadání uživatelského jména a hesla stejným způsobem jako bez 2FA. Ve druhém kroku zadáte ověřovací kód z aplikace, SMS, e-mailu nebo push notifikace. A je hotovo! 

S tímto modelem se setkáváme každý den, ať už jde o přístup do banky nebo přidání inzerátu do internetového bazaru, který vás jednoduše ověří pomocí SMS.

Obecně platí, že pokud je funkce 2FA k dispozici, měli byste si ji co nejdříve nastavit. Různé studie, statistiky a znovu jiné statistiky, prokázaly, že:

  • 61 % lidí používá stejné heslo pro více různých služeb,
  • 81 % případů narušení bezpečnosti je způsobeno slabými nebo odcizenými hesly,
  • 2FA dokáže zastavit většinu nejčastějších útoků, čímž se vaše účty, data a webové stránky stanou bezpečnějšími. 

Nejjednodušší nastavení 2FA je přes plugin. Můžete použít některý ze specializovaných pluginů pluginů, nebo využít 2FA integrované funkce populárních bezpečnostních pluginů, jako jsou například Wordfence, iThemes Security nebo Jetpack.

Existuje řada způsobů, jak na WP webu nastavit 2FA a existují i další jednoduché kroky, které můžete podniknout ke snížení bezpečnostního rizika. V závislosti na povaze webu stojí za zvážení i složitější možnosti, jako je MFA apod. Pokud si na to netroufáte sami, vždy se můžete obrátit na profesionály.

V závěru mohu konstatovat, že pokud chcete mít svou webovou stránku chráněnou před kybernetickými útoky, je důležité věnovat pozornost základním typům zabezpečení. Používejte důvěryhodné pluginy a šablony a pravidelně je aktualizujte. Silná a jedinečná hesla, zálohování, sledování a ochrana před útoky či využívání SSL certifikátů jsou také důležité prvky, které byste měli mít na paměti. 

Kromě toho existuje řada doporučení, která mohou zabezpečit stránku ještě lépe. Další vrstvou zabezpečení je: používání reCAPTCHA, 2FA a změna adresy URL do admin prostředí WordPressu, používání bezpečnostních pluginů a služeb, používání různých nástrojů a technologií, monitorování, kvalitní hosting nebo provádění pravidelných bezpečnostních auditů.

V každém případě nezapomeňte, že i když se o své webové stránky staráte, nikdy nejsou stoprocentně chráněny před útoky. Buďte proto opatrní, dbejte na bezpečnost a nechte si prostor pro humor – možná vám pomůže překonat případné stresové situace, které k online světu neodmyslitelně patří.

 

Sdílet článek
Filip Mackov
Senior Web Developer

Celý můj pracovní život se orientuji na klienta a jeho zážitek. Mé dlouholeté zkušenosti z oblasti prodeje, digitální reklamy a telekomunikací mi pomáhají podívat se na web s dostatečným odstupem a očima klienta. Neskromně si dovolím tvrdit, že můj smysl pro detail a time management mi umožňuje dodávat kvalitní weby s přidanou hodnotou a současně sledovat všechny aktuální trendy tvorby webu. Čerpám zejména ze svého entuziasmu pro user interface & experience a rád hledám řešení na různé problémy. Volný čas trávím s manželkou a malou dcerou obvykle jako hrdina, horský nosič, kuchař, detektiv, lovec duchů a hledač pokladů.

SHARKANI
Tento článek ti přináší

SHARKANI

Digitálna agentúra s chuťou vymýšlať efektívnu kreatívu.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+