22. září 2021

Ivan Potančok

CEO vibration.sk
22. září 2021

Bannery na vašem e-shopu: Máte je nastavené správně?

6 min čtení

Už jste svůj originální podnikatelský nápad přetavili do online světa? Máte funkční e-shop, ale stále si pohráváte s bannery a nejste si úplně jistí, zda fungují tak, jak by měly? Pojďme se společně podívat, jak by měly vypadat ideální bannery na e-shopu. A představme si i několik příkladů z běžné praxe.

Ve zkratce o bannerech

Bannery jsou v současnosti nejúčinnější formou reklamy, pokud jde o zapamatování si konkrétního produktu, případně vhodně načasované připomenutí se. Takže doporučujeme je využívat na zvýšení povědomí o značce, jako call to action při nákupech a remarketing na znovupřilákání lidí, kteří už vaši stránku navštívili. Ani tvorba e-shopu se už bez nich neobejde.

Pokud jste si vytvořili sérii vlastních bannerů různých formátů, zbývá už je jen správně nasadit.

Bannery na e-shopu a v online marketingu

Dnes už asi neexistuje webstránka nebo e-shop, které by je neměly. Bannerová reklama může být prostředkem k rychlému profinancování nákladů na spuštění a provoz webového systému nebo také hlavním zdrojem příjmů.

Skutečnost, zda bannery fungují a přinášejí konverze, si můžete prohlédnout ve statistikách Google Ads. Kromě toho si je můžete porovnat i na základě počtu zobrazení a kliknutí.

Síla online marketingu je ve správném zacílení a u bannerů to platí dvojnásobně. Správná publika a cílové skupiny, kterým se budou bannery zobrazovat, jsou předpokladem úspěchu. Jinak byste stříleli naslepo.

Nejobvyklejší strategií použití bannerů je nasazení bannerů pro oslovení cílové skupiny pomocí slev, časově omezených akcí, novinek, kolekcí. Za pomoci následného remarketingu máte k dispozici zbraň velkého kalibru.

Typy bannerů

Rozlišujeme statické (jejich obsah se po zobrazení nemění) nebo dynamické (animované). Je jen na vás, kterou verzi uznáte za vhodnější pro propagování své služby nebo produktů.

Ukázka statického banneru.

Když se na ně podíváme detailněji, statický banner není nic jiného než obrázek. Žádné pohyblivé efekty. Příklad na statický banner najdeme například na e-shopu https://profikuchar.sk/. Jeden jednoduchý obrázek s výstižným nadpisem, zvýrazněnou informací, stručným popisem a graficky odlišeným výrazným call to action.

Ukázka dynamického banneru s více snímky.

Dynamický banner, slider, slideshow nebo carousel je formát vhodný pro oslovení uživatelů ve fázích See a Think. Obrázky, resp. slajdy se tady pravidelně střídají jako na kolotoči (carousel). Zpravidla se nachází hned pod hlavním menu a jeho funkce je jasná: Upozornit uživatele na nejzajímavější, nejdůležitější, nejnovější produkty a služby e-shopu.

Příklad na dynamický banner si předvedeme na e-shopu https://www.saloos.cz/. Novinky představují prostřednictvím 4 slajdů. Na prvním z nich navádějí zákazníka vyzkoušet kosmetiku. V popisu je další lákadlo v podobě vzorků.

A protože vědí, co právě „fičí”, tak na dalším slajdu nezapomněli zvýraznit informaci, že jde o bio produkty. Tlačítko nakupovat je kromě úvodního na každém slajdu graficky zvýrazněné, ale tak, aby rozdíl neklamal oči.

Jak si vytvořit banner a co by v něm (ne)mělo být?

Banner může být v podobě fotek či animací. Hlavním účelem je zaujmout a jasně podpořit cíl a myšlenku, kterou bannerem chcete oznámit. Nejlepším řešením je vytvořit si vlastní databázi fotek a obrázků na bannery. Buďte originální a snažte se navodit emoci.

Podobně to udělal například e-shop https://andreine.com/, kde pomocí dynamického banneru se třemi oku lahodícími slajdy upozorňují na rizika používání chemických látek na vlasy a následně je na dvou z nich zapracované call to action.

Ukázka banneru s vlastními fotkami, které navodí emoci.

Druhou důležitou částí je text, který by měl být výstižný a co nejkratší, aby byl dobře čitelný. Ať potenciální zákazníci nemusí řešit příliš dlouhé rébusy, co jim chcete říct. Účelem kvalitního banneru je tedy stručné a jasné oznámení.

Banner by měl obsahovat logo společnosti a button s proklikem (call to action). Barva by měla ladit s vaším brandem a webem, aby si vás zákazník lépe zafixoval a propojil.  Také pozor na překombinovanost. Jinak se může stát, že se v tom celém, co mu chcete říct, ztratíte nejen vy, ale i váš potenciální kupující.

U call to action prvků v bannerech byste měli dbát na účinnost, jednoduchost, srozumitelnost, kontrast a správné nasměrování.

Pro zvýšení konverze používejte i prvky jako jsou hvězdičky a hodnocení produktu nebo e-shopu.

Pokud byste rádi zjistili, jaká změna je pro váš e-shop nejvýhodnější, pro zákazníky přitažlivější a přinese víc konverzí, dobrým pomocníkem je A/B testování. Zkoušejte různé typy nadpisů, call to action tlačítek, obrázků, měňte pořadí…

Důležitá je i maximální velikost souboru – maximálně do 45 kB. Co se týká formátu banneru, můžete použít JPEG, PNG, GIF. Tento banner se dá vytvořit pomocí online nástrojů, jako jsou například Canva, Adobe PhotoShop či Windows malování.

Nejčastější otázky k bannerům

1. Jaký počet slajdů je ještě snesitelný?

Málokdo má dnes čas a trpělivost se přehrabávat informacemi, natož ještě bannery. Proto byste si měli vybrat nejlepších 3 až 5 klíčových produktů, které chcete prodat. A stačí. Skvělým příkladem je plně responzívní banner na e-shopu https://profikuchar.sk/. Nejdůležitější informace o produktech nebo slevách jsou zvýrazněné, nechybí stručný popis a jasný call to action. Snímky se neposouvají samy automaticky, posouváte si je vy podle vlastních preferencí.

2. Kolik má být v banneru informací?

Určitě se na malém prostoru nesnažte informovat a vysvětlit všechno. Postačí nadpis, stručný jedno až dvouvětý popis a označení jako například Sleva nebo Novinka. Call to action tlačítko následně lidi nasměruje tam, kam je chcete poslat, a zbytek už se dozvědí dál na vašem webu.

3. Je lepší banner s textem než ten komplet obrázkový?

Na banneru by měl být jednoznačně zapracovaný i text s call to action. Právě ten je klíčový. Jen s pěkným obrázkem se správným směrem ke konverzím nepohnete.

4. Připravit si jeden responzívní banner, nebo raději dvě verze pre desktop a mobil?

Nejlepším řešením je připravit si plně responzívní banner. Pokud si na takový netroufáte, svěřte se do rukou odborníkům. Řešením může být e-shopový systém Sellio, který mimo jiného zajistí i stabilní provoz e-shopu a jeho pravidelné vylepšování.

Další řešení a strategie

V naší agentuře Vibration hledáme nová inovativní řešení i v oblasti bannerů. Pro e-shop https://www.farlesk.sk/ jsme místo klasického banneru vytvořili velké vyhledávací pole jako poradce nákupu. Pomohli jsme tak zákazníka nasměrovat hned při otevření webu „po lopatě“ tam, kam je třeba.

Místo banneru poradce nákupu ve formě dominantního vyhledávacího pole.

Do banneru se dá také zapracovat i rozcestník. Skvělým příkladem je e-shop https://horedole.sk/, kde skialpinisty nasměrujeme podle jejich preferencí.

Banner obsahující rozcestník hlavních kategorií.

Dalším řešením může být rozcestník podle toho, zda vybíráte oblečení pro ženu, muže nebo dítě, jako je zapracovaný na e-shopu https://www.aboutyou.sk.

Nejčastější chyby bannerů při spravování e-shopu

S čím v souvislosti s bannery bývá při provozu e-shopů největší problém? Ve kterých oblastech a okamžicích se hromadí chyby? Víc nám na závěr prozradí Ivan Potančok, zakladatel komplexního e-shopového systému Sellio.

„Nejvíc chyb vzniká už při samotném provozu e-shopů, kdy se stará o bannery vyčleněný zaměstnanec na straně klienta. Většinou to není designer ani zkušený marketér,“ konstatuje.

Podle něho také do administrace e-shopu (CMS) obvykle kompetentní lidé vkládají rozměrově velké obrázky bez komprese. To následně způsobuje delší načítání celého e-shopu. „Protože délku prvního načítání obsahu vyhodnocuje i Google robot jako klíčový faktor, tyto skryté přešlapy mohou mít velký dopad na pozice v Google vyhledávání.“

A chyba, která je podle něho banální, ale vyskytuje se poměrně často? „E-shopy si nezkontrolují výsledný banner při jiných velikostech obrazovek a u responzívních bannerů se potom setkáváme s uříznutými hlavami a podobně.“

Na co mnoho e-shopů ještě zapomíná a důsledkem může být zkažený první dojem návštěvníka, odrazení z levného kýčového banneru?

„Důležité je také držet se firemní identity, používat správná písma a barvy, bez zbytečného množství informací,“ radí Potančok.

Těmto chybám se dá vyhnout manuálem pro obsluhu CMS. Tam jsou sepsaná doporučení pro konkrétní e-shop, jak správně nahazovat obsah, ať už jsou to bannery, články, nebo produkty.

Zamyšlení na závěr

Je vůbec potřebné mít velký banner na úvodní stránce? Co myslíte? Následující příklady e-shopů nám ukázaly, že je to účinné. Nejenže to dobře působí, ale je to i super nasměrovaná udice na zákazníky.

Máte nějaké produkty, které byste chtěli prioritně prodat? Začali jste s novinkami, které byste chtěli představit publiku? Jsou vaše produkty něčím jiné a rádi byste to zdůraznili? Třikrát ano pro banner na hlavní stránce.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Ivan Potančok

CEO vibration.sk

Ředitel a zakladatel vibration.sk. Od roku 2000 dělá weby. Nadšenec skialpinismu, cyklistiky, GTD a hudební produkce.

Tento článek přináší

Vibration je digitální agentura, která se zaměřuje na vývoj webových aplikací a webových stránek na míru. Už 9 let vyvíjí vlastní produkt sellio – komplexní cloudový systém vhodný pro velké e-shopy a B2B řešení. Specialisté ve vibration si poradí s projekty od startupových MVP až po komplexní informační systémy na míru.