Čísla ukazují, že téměř tři čtvrtiny Čechů (67 %) plánuje nakupovat na Black Friday. Přesně polovina dotazovaných záměrně vyčkává s nákupy, aby v tomto období využila slevy na dražší položky jako je elektronika, šperky nebo nábytek. Nakupovat dražší zboží se nyní chystají více muži (56 %) oproti ženám (44 %). Nejvíce se pravděpodobně zapojí Generace Z – využít akci plánuje 82 % a více než polovina z nich už má představu, za co utratí peníze.
Nejčastěji nakupované zboží online jsou erotické hračky
V tiskové zprávě Klarna uvádí, že nejvíce lidí plánuje využít slevy na módu a obuv (45 %, z toho 54 % online). Zde je pak nejpatrnější rozdíl mezi pohlavími, kdy online bude nakupovat 59 % žen a pouze 48 % mužů.
Dále je pak největší zájem o elektroniku (44 %, z toho 78 % online ) a kosmetiku (30 %, z toho 61 % online). V této kategorii opět vedou muži (64 %) oproti ženám (59 %) v online nákupech. Akce nejméně využijí zástupci generace Z (pouze 36 %), zbytek (64 %) upřednostňuje kamenné prodejny.
Následuje zboží pro děti (24 %, z toho 76 % online) nebo výrobky pro dům a zahradu (23 %, z toho 70 % online). Největší rozdíl mezi online a offline nákupy můžeme pozorovat u kategorie erotického zboží, které chce 97 % lidí objednávat na e-shopech. V kamenných obchodech ho plánují nakupovat pouze muži z generace mileniálů (6 %).
“V Česku pozorujeme zcela jasný trend – lidé jsou čím dál citlivější co se týče cen zboží a velmi pečlivě zvažují, za co své peníze utratí. Přemýšlejí také mnohem více o tom, zda některé věci skutečně potřebují. Pokud to jde, čekají na slevy a snaží se utrácet co možná nejrozumněji. To, že Češi lépe plánují svoje výdaje jasně ukazuje také nárůst v oblíbenosti odložených plateb jako je právě Klarna, ” vysvětluje Tereza Obrtáč, country manažerka pro Česko.
Průzkum ukázal, že 37 % lidí bude více přemýšlet o tom, za co konkrétně peníze utratí a chystá se kupovat jen to, co si mohou skutečně dovolit. 43 % respondentů se chystá nakoupit zboží, které stejně potřebují, ale raději si počkají a koupí si ho na Black Friday se slevou. Pouze 9 % lidí pak očekává, že utratí příliš mnoho peněz, nejvíce se toho obávají respondenti z Generace Z (22 %).