
Alibaba se chystá investovat rekordní částku do tureckého trhu
Ambiciózní plán oznámil šéf společnosti Alibaba, Michael Evans, poté, co se setkal s tureckým prezidentem Recepem Tayyipem Erdoganem na konci minulého týdne. Zprávu o této investici oficiálně potvrdila turecká divize čínského internetového obchodu Trendyol v pondělí. I když datum samotné investice nebylo zatím upřesněno, tato novinka nese velký potenciál pro další rozvoj tureckého ekonomického prostředí.
Evans věří, že Turecko má stabilní a silný ekonomický základ, což podporuje rozhodnutí Alibaba investovat značnou částku do tohoto regionu. Již v minulosti Alibaba investovala 1,4 miliardy dolarů do Trendyolu, jednoho z nejvýznamnějších hráčů na tureckém trhu elektronického obchodu.
Turecký prezident Erdogan v současné době pobývá ve Spojených státech, kde se účastní 78. zasedání Valného shromáždění OSN. Šéf Trendyolu, Caglayan Cetin, který se také setkal s prezidentem Erdoganem, doplnil, že Michael Evans má v plánu vytvoření dátového centra a logistického centra v Ankare, stejně jako exportního provozního centra na istanbulském letišti.
Trendyol dosáhl v roce 2021 tržní hodnoty ve výši 16,5 miliardy dolarů a získal finanční podporu od zahraničních investorů, včetně SoftBank Group, General Atlantic, Katarského investičního fondu a fondu ADQ z Abú Zabí. Alibaba momentálně drží podíl v Trendyolu ve výši 76,1 procenta.
Přísnější regulace ovlivnili i Trendyol
Turecko zahájilo v roce 2021 vyšetřování na ochranu hospodářské soutěže ohledně Trendyolu. V červenci potvrdil nejvyšší soud v zemi přísnější regulace v elektronickém obchodu, což ovlivnilo i Trendyol. Soud rozhodl, že zákon omezující výdaje na reklamu a používání údajů o zákaznících firmám je v souladu s ústavou a zamítl námitku hlavní opoziční strany.
V pozdějším červenci turecký orgán pro ochranu hospodářské soutěže uložil Trendyolu pokutu ve výši 61,3 milionu lir (2,13 milionu eur) za to, že zneužíval údaje třetích dodavatelů k poskytování nespravedlivé výhody svým maloobchodním operacím. Celkový objem elektronického obchodu v Turecku vloni vzrostl o 109 procent na více než 800 miliard lir, jak ukazují údaje tureckého ministerstva obchodu.