
Nejnovější zpráva společnosti Kantar Media Reactions 2024 odhaluje výrazný pokles důvěry obchodníků v sociální síť X. Do roku 2025 plánuje 26 % marketérů snížit své výdaje na reklamu na X, což je největší ústup ze všech hlavních reklamních platforem.
Důvěra v reklamu na X klesla z 22 % v roce 2022 na 12 % v roce 2024. Přitom pouze 4 % marketérů věří, že platforma poskytuje značkám dostatečnou bezpečnost. Výsledkem je výrazný posun v preferencích platformy, kdy marketéři hledají jiné alternativy.
YouTube vede mezi obchodníky, Amazon a TikTok mezi spotřebiteli
Pro e-commerce je zásadní volba platformy. Zpráva zdůrazňuje, že YouTube zůstává nejlepší volbou pro obchodníky, zatímco Amazon a TikTok se dělí o první místo v oblíbenosti mezi spotřebiteli.
Amazon je oblíbený pro relevantní a užitečné reklamy, zatímco TikTok je známý pro zábavný a poutavý obsah. Zajímavé je, že Netflix, který se letos poprvé objevil jako reklamní platforma, se dostal do první pětky jak u marketérů, tak u spotřebitelů díky své silné pověsti bezpečnosti značky.

Zdroj: Kantar
Ecommerce trendy vs. offline svět
Odborníci na elektronické obchodování by měli vzít na vědomí rostoucí oblibu spotřebitelů v reklamách v místě prodeje. Ty dokázaly nahradit sponzorované akce jako nejlepší mediální platformu.
Reklamy PoS jsou vnímány jako důvěryhodné a užitečné, což naznačuje, že jejich začlenění do marketingových strategií může zvýšit důvěru a angažovanost spotřebitelů. Oblíbenými kanály zůstávají také reklamy v kinech, novinách a mimo domov.
Otevřenost spotřebitelů vůči reklamě roste
Dobrou zprávou pro obchodníky je, že otevřenost spotřebitelů vůči reklamám roste.
„Přibližně 47 % z nich hodnotí reklamu obecně pozitivně. V roce 2016 byla průměrná vnímavost vůči reklamě pouze 19 %. Od spuštění Media Reactions v roce 2020 má průměrná vnímavost reklamy trvale vzestupnou trajektorii.“ uvádí zpráva.
Tento růst představuje pro značky elektronického obchodu významnou příležitost, jak upoutat pozornost prostřednictvím různých kanálů.

Zdroj: Kantar
Zároveň však existuje rozdíl mezi spotřebiteli a marketéry v jednom bodě. A tím je umělá inteligence. 41 % spotřebitelů se reklamy generované umělou inteligencí nelíbí, ale 71 % marketérů s nimi souhlasí.
To naznačuje, že se vyplatí být opatrný při používání nástrojů umělé inteligence v reklamě, aby nedošlo k odcizení spotřebitelů.
S vývojem technologií přicházejí nové trendy v elektronickém obchodování. Zpráva Media Reactions 2024 poskytuje zajímavé informace o jejich vývoji. Vychází z průzkumu, kterého se zúčastnilo 18 000 spotřebitelů z 27 trhů a 1 000 globálních senior marketérů.