V tomto článku se podíváme na některé současné trendy dvou nejpoužívanějších sociálních sítí u nás.
Vertikální videa jsou i nadále trendem
Taková videa se stala trendem na internetu již před několika lety. Jelikož patří mezi nejoblíbenější formáty, měla by být pro značky nedílnou součástí mixu sociálních médií. Prostřednictvím videí lze snadno získat pozornost publika. Tímto způsobem nabídnete sledovatelům dynamický zážitek – výhodou je vysoký dosah, který přiláká na váš profil více sledujících.
Nemluvíme však jen o klasických videích, ale zejména o těch vertikálních. Krátká vertikální videa zaujmou zejména ty, kteří si obsah prohlížejí na mobilních zařízeních. Důležité je také to, kam chcete video umístit. Pokud plánujete videa publikovat na sociálních sítích, určitě přemýšlejte o formátu 1:1 nebo 4:5. Videa by měla být přizpůsobena tak, aby zabírala větší část obrazovky, protože většina lidí je sleduje na telefonu.
Stories (Můj příběh) patří již dlouhodobě k oblíbeným formátům a jejich oblíbenost už dohánějí i Reels. Krátké formáty si získaly přízeň nejen diváků, ale i marketérů. Protože jsou kratší, mohou uživatelé během několika minut zhlédnout několik videí za sebou, a přitom zůstat ve spojení se značkou a konzumovat další a další obsah.
Ani Youtube Shorts nezůstávají bez povšimnutí. Ty mohou být pro někoho novinkou, ale jedná se o krátká videa podobná Reels nebo TikTok videím. Prakticky jde o jejich kopii na kanálu Youtube.
Trend krátkých videí na Youtube se začal formovat již v roce 2022 a přinesl opravdu velký úspěch. Tvůrci těchto videí si uvědomují jejich přínos. Kromě toho, že díky Youtube Shorts získají nové fanoušky, dokáží krátkými videi přilákat uživatele ke svému tradičnímu obsahu, tedy delším videím.
Hodnota originálního obsahu roste
V dnešní době by si každá značka měla zakládat na autenticitě a originalitě. Právě autenticita má na lidi pozitivní vliv a dokáže přitáhnout jejich pozornost.
Efektivním směrem autentického obsahu je například stále populárnější forma UGC – User Generated Content. Jedná se o obsah generovaný uživateli. Právě tento formát si v posledních dvou letech získává zvýšenou pozornost. Jde o to, že na svých vlastních profilech můžete sdílet obsah, který pochází přímo od vašich zákazníků, ať už jde o krátká videa, recenze nebo fotografie.
UGS V ČÍSLECH:
Studie z roku 2021 ukázala, že až 80 % spotřebitelů potvrdilo, že UGC ovlivňuje jejich nákupní rozhodnutí. Právě tento faktor motivuje některé značky, aby stavěly na takových videí dokonce i celé reklamní kampaně.
Proč je UGC tak účinnou formou?
I zde hraje významnou roli autenticita. Fotografie a videorecenze od důvěryhodných zákazníků, nejen od influencerů, mají v dnešní době velkou váhu. Spotřebitelé se obracejí přímo na tyto osoby, které si produkt/službu zakoupily, vyzkoušely a podělily se o své zkušenosti na sociálních sítích. Člověk se přirozeně chce s kupujícím ztotožnit a chce mít jistotu, že se jedná o autentickou zkušenost, a nejen o prvoplánovou marketingovou aktivitu.
Specifický obsah pro různé sociální sítě
I zde je třeba být originální. Je jasné, že vytvářet různé popisky k příspěvkům na jedno téma (například na Instagram a Facebook) je náročnější, ale vyplatí se to – protože vaše kreativita se odrazí v reakci publika.
Každá sociální síť má svá specifika a takový obsah přiláká více interakcí, což vás posune správným směrem k úspěchu a například k větším nákupům. Dejte si záležet na unikátnosti obsahu pro každou platformu a budujte si tak důvěru uživatelů.
Jedinečný obsah může být také recyklovaný obsah. Stojí za zmínku, že recyklace obsahu neznamená jen změnu formátu nebo přizpůsobení popisu příspěvku. Sem můžeme zařadit například přepracování alba fotografií z Facebooku na sérii postů na Instagram nebo naopak. Z jednoho nápadu můžete vytvořit několik různých výstupů – ať už jde o posty na Facebooku, Instagramu nebo materiál do Stories.
PŘÍKLAD
V příkladu můžeme vidět prezentaci vozu Toyota Yaris GR SPORT. Je důležité si uvědomit, že Instagram a Facebook nemusí mít stejné sledující, proto je nutné obsah přizpůsobit dané sociální síti.
Příklad příspěvku na Facebooku:
Základem příspěvku je jedinečné copy a album fotografií o produktu s cover fotografií. V popisu nechybí ani trackovaný link na stránku prodejce.
Příklad příspěvku na Instagramu:
Z vizuálně podobných fotografií byly vytvořeny další 3 instagramové posty, které vytvářejí na pohled jednotný a doplňující se grid. Každý post má také jedinečné copy zaměřené na jinou výhodu produktu. U každého příspěvku jsou také použity vybrané hashtagy, které zlepšují dosah a usnadňují identifikaci postu.
Co je dnes na českém Facebooku a Instagramu úspěšné?
Instagram je centrem vizuálního obsahu. Stories, známé také jako příběhy, patří mezi nejúspěšnější formáty. Interaktivní funkce, jako jsou otázky nebo ankety ve Stories, výrazně zvyšují zapojení sledujících. Reels, podobné formátu videí z TikToku, jsou také stále v popředí oblíbenosti. Pro svoji message však musíte vytvořit video dlouhé maximálně 90 sekund.
Jak můžete dosáhnout růstu interakcí na svém profilu? Využijte možností, které Instagram nabízí. Využijte toho, co Instagram reálně nabízí. Prostřednictvím Stories máte spoustu možností, jak zapojit své publikum, přičemž můžete přímo požádat o jejich reakce.
Zeptejte se svých sledujících na jejich názor nebo je požádejte o pomoc. Lidé se přirozeně rádi zapojují a radí, což vám přinese více interakcí na profilu, zvýší čas sledujících na vašem profilu a umožní vám vybudovat hlubší vztah.
Hlasování jsou dalším způsobem, jak zvýšit aktivitu na profilu. Například jednoduché srovnání dvou nejprodávanějších produktů ze stejné kategorie:
Případně můžete pro své sledující připravit sérii Stories v tomto stylu:
Na základě získaných odpovědí budete mít přehled o preferencích vašich sledujících, díky čemuž můžete v budoucnu vytvářet další obsah zaměřený na typ produktů, o které se vaši fanoušci zajímají.
Neexistuje lepší způsob, jak zvýšit angažovanost než kladením otázek. Nechte svým sledujícím prostor, aby se zeptali na to, co je zajímá. Na základě toho pak můžete vytvořit video, ve kterém na jejich otázky odpovíte. Pokud zvolíte kvalitní dotazy, sledující budou toužit se dozvědět odpovědi a budou mít zájem vaše video sledovat. Pokud nepatříte mezi značky, za které komunikuje přímo člověk, můžete klidně nechat video s odpověďmi natočit herce, vytvořit k němu animaci nebo do něj jednoduše sestříhat textové odpovědi.
Sekce Stories nabízí také možnost vytvořit kvíz. Zkuste pro své sledující připravit krátký kvíz. Je to zábavný způsob obsahu, který navíc může zvýšit interakci na vašem profilu.
Obsah můžete také recyklovat. Pokud již máte fotky ve formátu Stories, můžete tento formát jednoduše převést na příspěvky nebo naopak. Dokonce můžete přímo díky Instagramu rychle a jednoduše ze starších Stories připravit dobře vypadající Reels videa.
Můžeme tedy říci, že z několika produktových fotografií lze vytvořit více typů obsahu – příspěvek, příběh i Reels.
Produktové story:
Reels z produktových story:
Je důležité experimentovat a sledovat úspěšnost různých formátů příspěvků. Tuto úspěšnost můžete vyhodnotit na základě statistik, míry zapojení a zpětné vazby od sledujících.
Klíčové je přizpůsobit se preferencím a zájmům vaší cílové skupiny a vytvářet obsah, který ji osloví.
Podobně jako na Instagramu i na jiných platformách dobře funguje formát příběhů, do kterých můžete vkládat různé funkce jako například ankety. Tyto prvky jsou skvělým způsobem interakce s vaším publikem. Také je možné vaše příběhy sdílet přímo z Instagramu – při tom si ale dejte pozor na omezené funkce, jako například nemožnost hlasovat v anketách apod. Videa mají také na Facebooku tendenci mít výrazně vyšší míru zapojení (zejména sledovanosti) než jiné typy obsahu.
Hlasování v příbězích či přímo na profilu jsou také originální formy obsahu, které dávají publiku možnost vyjádřit svůj názor, prozkoumat obsah a interagovat s ním.
Položte sledujícím otázky, požádejte je o pomoc nebo jim dejte prostor vyjádřit se. Svému publiku můžete také položit otázku zábavnou formou, která vyvolá další interakce. Rovněž dobře fungují různá označení pod příspěvkem.
Závěrečné shrnutí
Je důležité si uvědomit, že úspěch na platformách jako Facebook, Instagram či na jiných sociálních sítích je dynamický a vyžaduje neustálé monitorování, testování a přizpůsobování se změnám v chování uživatelů. Jde o kombinaci kvalitního obsahu, vhodně zvolených cílových skupin a pravidelné autentické komunikace s uživateli.