Zajímá mě
26. dubna 2020
26. dubna 2020

Nejsilnější hráči mezi světovými marketplaces

2 min čtení

Ještě před krizí byla více než polovina e-commerce prodejů na celém světě uskutečněná přes online marketplaces. V roce 2019 přišlo z těchto prodejů do světové ekonomiky až 1,7 bilionu dolarů. Toto však není konec.

Odborníci totiž předpokládají rapidní nárůst v následujících 5 letech a nejen kvůli pandemii. Nárůst je způsobený hlavně velkými společnostmi, které si stále víc adoptují online marketplaces. Je to nejlepší způsob, jak si promovat produkty a zvyšovat prodeje.

Všichni už dobře vědí, co mají v oblibě největší online retaileři, jako jsou Amazon, eBay, Rakuten či Alibaba. Ale který z nových retailerů je na vzestupu? Kdo jsou další velcí hráči v online marketingu a v e-commerci? Která místa jsou nejlepší na prodej speciálních produktů?

Co je to online marketplace? Měl by splňovat dvě základní kritéria:

  1. Je tu hodně prodejců a kupujících obchodujících mezi sebou přes tu samou stránku.
  2. Zákazník nakoupí bez toho, aby opustil stránku nebo appku.

Podívejme se tedy na marketplaces, kde jsou kupujícími převážně soukromí spotřebitelé, ne firmy, a také na marketplaces, kde se prodávají fyzické produkty, ne služby.

Nikoho nepřekvapí, že Amazon a eBay jsou v top 3. Amazon, který zaznamenává téměř 6 miliard návštěv měsíčně, je bezkonkurenčním lídrem v tomto žebříčku.

Na druhém místě je japonský PayPay Mall, který v našich končinách možná není tolik známý.

Tyto marketplaces jsou jediné, které překonávají hranici měsíční návštěvnosti přes 1 miliardu. Mercado a Aliexpress však příliš nezaostávají. Jejich měsíční návštěvnost kolem 600 milionů také stojí za povšimnutí.

V kategorii produktů jsou v top 20 jen 4 marketplaces se zvláštní specializací. Etsy, které se zaměřuje na ručně vyráběné produkty, dárky a podobné zboží, má přes svůj užší sortiment mimořádně silnou pozici mezi konkurencí, která se zabývá zejména masově vyráběnými produkty, jako je oblečení a elektronika.

Mezi top 20 je také téměř stejné zastoupení retail marketplaces a čistých marketplaces. Nejznámějším retailerem je Amazon, kde je více než 50 % prodejů uskutečněných právě marketplace prodejci. Tato kategorie však zahrnuje také společnosti, jako je Walmart, JD.com a Target. Tyto firmy si přidaly marketplaces na jejich existující retailové stránky a tímto nabídli zákazníkům větší výběr zboží a prodejcům větší konkurenci.

Když se nakonec podíváme na geografické a regionální rozložení marketplaceů, pozorujeme hned několik evidentních indikátorů.

Mezi top 20 vidíme 6 globálních hráčů, ale také „lokální“ marketplaces z Japonska, Číny a jihovýchodní Asie, z Jižní Ameriky, Severní Ameriky a samozřejmě z Evropy.

(zpracoval: Ján Janoštiak)

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.