Zajímá mě

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

8 možností, jak v době krize vytěžit zaměstnance ve prospěch online propagace firmy

4 min čtení

V období pandemie, ale i mimo ni, má hodně zaměstnanců často „prostoje“. Když sedí v prodejně, nemají co dělat, když se čeká na zakázku a podobně. Stejně tak, pokud poklesly zakázky v aktuálním krizovém období, jindy vytížení pracovníci mají najednou volné kapacity. Jak jejich čas investovat tak, aby to pomohlo firmě z oblasti online marketingu?

Základem je schopný počítač

Pokud člověk běžně nepracuje s počítačem, ale chcete ho zapojit, musíte mu nějaký koupit. Stačí repasovaný notebook za 200 – 250 €, psal jsem o tom dokonce i článek. Já kupuju věci z Technimaxu, jsou to ověřené stroje Dell, které hodně vydrží. Jsou v nich originální Windows, stačí zapnout a pracovat.

Microsoft Office nepotřebuje, stačí mu Open Office nebo Google Dokumenty. Windows 10 má v sobě už dokonce i antivirus. Takže investice 250 € je komplet, bez dalších nutností. A když zjistíte, že ho už nepotřebujete, klidně ho za 100 – 150 € „střelíte“ na inzerci. Nebo mu jednoduše nabídněte odměnu, když bude používat svůj domácí notebook. Je to fér.

1. Psaní blogu

Pokud máte svůj web a na něm blog, je čas začít psát.  Když nemáte, založte si ho nebo požádejte dodavatele webu o tvorbu. Je to malá investice, která se vám v budoucnosti vrátí.

Pište články o tématu, kterému se vaše firma věnuje. Dejte tomu srdíčko a přidanou hodnotu. Nejde o objem, ale expertízu. Je jedno, zda máte kadeřnictví, stavebniny, nebo prodáváte plastová okna. Stačí do Google zadat klíčové slovo a v dolní části uvidíte nápady na témata, kterým se můžete věnovat.

Nemusíte používat sofistikované nástroje, ale klíčová slova jsou alfou a omegou toho, jak tvořit obsah na webu. Můžete psát super články, ale pokud zapomenete na slova, která lidé hledají, prostě je přes Google nenajdou. Napsal jsem k tomu i výživný článek „Upřímně a od srdce o SEO a optimalizaci pro vyhledávače“.

Není to jaderná fyzika. Někdo z firmy si k tomu sedne, naučí se základy a ukáže to ostatním. Základem je začít.

Profitovat z návštěvnosti budete roky. Pokud máte například stavebniny v Trnavě, můžete se snadno dostat na první místo ve vyhledávání a získat nové zákazníky. Google ocení aktivitu a obsah článků a posune vás nahoru. A to platí hlavně v segmentech, které běžně „SEO optimalizaci“, tedy optimalizaci pro vyhledávače, nedělají. Lokální SEO je silná věc.

2. Guest blogging

Na internetu existují stovky magazínů a webů, které ocení, když jim napíšete obsah zdarma. Ne PR článek, ale pěkný článek o něčem, v čem jste doma a co čtenáři ocení. Jediné, co za to žádejte, je zpětný odkaz a podpis autora. Získáte tak backlinky a v Google se posunete ještě výše. Ne hned, ne do týdne, ale pomůže vám to. Linkbuilding je silným základem pro SEO a guest bloggingem toho snadno dosáhnete.Spodná časť formulára

3. Tvoření fotek a videí

Dnes má téměř každý v kapse mobil, který fotí a točí videa v dostatečné kvalitě. Tvořte obsah! Píšete o nějakých cihlách? Vyfoťte je, udělejte video. Máte květinářství a píšete článek o tom, jak se starat o pokojové rostliny? Dejte tam pár fotek, přidejte video na svůj kanál na Youtube.

Že ty fotky nejsou profi? Nevadí, to je jen dobře. Lidé oceňují autentické fotky a Google má rád nový obsah.

Nepoužívejte fotky z free fotobanky nebo nedej bože „stažené z internetu“. Stažené fotky nemůžete umístit jen tak na svůj web. Neuvěříte, ale je to krádež.

Na fotky musíte mít legální právo je použít. A to máte hlavně tehdy, když je sami nafotíte či natočíte video.

Natočit video nebo udělat pár fotek trvá pár minut. Udělejte to!

Na fotkách či videu nemusíte být vy, ani zaměstnanec. Videa je ideální i komentovat. Nemusíte je stříhat či upravovat. Základem je udělat je. Vylepšovat můžete i později.

4. Sledování diskuzí a pomoc online otázkám

Na internetu se v různých fórech řeší otázky, na které „vaši lidé“ znají odpověď. Stačí, aby je hledali a odpovídali. Registrace do fór nic nestojí a experti se v nich vyjadřují málokdy.

Stačí komentovat a podepisovat se „Jožka, stavebniny TOPBAU Trnava“. Lidé tyto diskuze opakovaně hledají a je velká pravděpodobnost, že na vás narazí a později využijí vaše služby.

Představte si, že váš zaměstnanec umí pár větami pomoci tisícům lidí. V offline světě byste to brali jako výborné promo. Tak proč ne i na internetu?

5. Začlenění do skupin a pomoc komunitě

To samé platí o skupinách na Facebooku. Jsou jich stovky. Stačí sledovat, vyhledávat i rok staré diskuze a reagovat. Podpoříte svoji firmu. A je to zadarmo.

6. Odborná pomoc při tvorbě obsahu

Napište do magazínů, že máte lidi, kterým se může redaktor ozvat, pokud by psal nějaký obsah. Obsahu se tvoří hodně, ale copywriterům často chybí know-how. Jen 15-minutový telefonát s vaším zaměstnancem jim pomůže a rádi podepíšou zdroj, případně přidají backlink.

Představte si, že redaktor píše o dlažbě na terasu. Váš člověk s tím pracuje roky a dokáže pomoci redaktorovi napsat super obsah. Stačí pár minut na telefonát a vaše firma má promo zdarma a redaktor super info z první ruky.

7. Doplnění obsahu a aktualizace externího obsahu

Stačí hledat už publikované články, přečíst, a pokud tam něco chybí, napsat do redakce a nabídnout pomoc. Jsou to dvě mouchy jednou ranou – vy získáte promo zdarma a zaměstnanec se při studiu a hledání něco dozví.

8. Staňte se manažerem

Nenechávejte aktivitu pouze na zaměstnancích. Potřebují vás a váš čas. Dávejte jim konkrétní úkoly a zadání. Hledejte příležitosti za ně a postupně to na ně delegujte. Kontrolujte, co udělali, aby cítili, že vám na tom záleží. Čtěte, vzdělávejte se, materiálu je dost.

Nevyužitý čas zaměstnanců se dá využít. Ale musí tomu věřit majitel nebo jejich manažer. Musí se zorientovat a chápat přidanou hodnotu svojí „extra“ práce. A hlavně to musí umět přenést na svoje lidi.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Zakladatel a vedoucí projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu se věnuje přes 10 let a kromě Ecommerce Bridge vede i Affiliate síť Dognet.