Linkbbuilding je tedy ve zkratce proces, ve kterém se snažíme získat hypertextové odkazy z jiných (autoritativních) webů na ten náš.
Čím víc kvalitních webů bude pomocí zpětných odkazů odkazovat na ten váš, tím silnější bude váš web v rámci hodnotícího algoritmu, a proto se bude vaše stránka zobrazovat v organických výsledcích vyhledávání na vyšších pozicích.
Google už sice déle o linkbuildingu prohlašuje, že mu nedává takovou váhu při vyhodnocování vaší webové stránky v rámci výsledků vyhledávání, ale stále jde o jeden z top parametrů, na které se vyplatí zaměřit.
Existuje množství technik na získávání odkazů na váš web. Některé z nich už patří na smetiště dějin a pozicím vašeho webu mohou pouze uškodit. SEO specialista Michal Grznár z digitální agentury Volis International vám představí nejznámější z těch, které byste měli používat, pokud chcete dosáhnout přesného opaku.
Replikace zpětných odkazů konkurence
Replikace zpětných odkazů konkurence je linkbuildingová strategie, pomocí které se snažíme o získání zpětného odkazu z domény, na které má odkaz naše konkurence. V podstatě jde o použití stejné/zkopírování techniky vytváření zpětných odkazů, vaší konkurence.
Jak na to? Stačí si pojmenovat vaše konkurenty a pomocí nástrojů jako například Ahrefs, SEMrush nebo SEO SpyGlass zjistit, odkud získávají na svůj web zpětné odkazy. Následně se pokusit z některé z těchto domén získat zpětný odkaz i pro váš web.
Odhalení a oprava Broken Links
„Broken links“ jsou nefunkční linky na „cizím“ webu. Většinou jde o linky odkazující na už neexistující stránky (stavový kód 404).
Tato strategie v prvním kroku zahrnuje nalezení relevantních stránek ve vašem odvětví, které by na vás mohly odkazovat a které mají nefunkční zpětné odkazy. Ve druhém kroku jejich oslovení/kontaktování a navržení aktualizace nefunkčního zpětného odkazu tak, aby ukazoval na relevantní obsah na vaší web stránce.
Výměna zpětných odkazů / Barter
Barterová výměna zpětných odkazů s jinou stránkou je jednou z nejzákladnějších možností v rámci linkbuildingu. V minulosti šlo o jednu z nejpoužívanějších technik a linky se barterovaly po desítkách či stovkách. Dnes by takovéto masové vyměňování odkazů poslalo váš web ve výsledcích vyhledávání střemhlav dolů. Přesto má v určité míře stále svůj význam.
Dnes je tato technika vhodná především na začátku budování zpětných odkazů, přičemž je nesmírně důležité vyměňovat si odkazy jen s relevantními stránkami (tedy partnery, dodavateli a podobně).
Je důležité dbát na to, abyste si vyměňovali odkazy jen s webovými stránkami s podobným obsahem a zaměřením, jaký má ta vaše, přičemž je třeba dbát na kvalitu těchto odkazů, ne na jejich kvantitu.
Guest blogging
Guest blogging, nebo po slovensky řečeno „hostovské blogování“, je linkbuildingová taktika, sestávající z tvorby obsahu, který bude umístěný na jiném webu (blogu) spolu se zpětným odkazem na ten váš.
Hostovské blogování je většinou win-win situace. Vy získáte link a váš partnerský web zase kvalitní obsah, který přitáhne návštěvníky.
Registrování do katalogů
Registrování do katalogů je jednou z nejjednodušších linkbuildingových strategií, která je častokrát zdarma. Jediné, co majitel web stránky musí udělat, je vyhledat na internetu vhodné katalogy, jako například azet.sk, zoznam.sk, nebo zlatestranky.sk a zaregistrovat se do nich.
Tuto strategii je třeba však brát pouze jako obohacení vašeho linkbuildingového portfolia. Podobně jako při výměně zpětných odkazů, ani tady nedoporučujeme registraci do všech dostupných katalogů na internetu, ale vybrat si jen malé množství těch kvalitních (s vysokým Domain Ratingem, velkou návštěvností…), které by nám pomohly v rámci SEO aktivit dosáhnout lepší výsledky.
Doporučujeme také registrovat stránku do katalogů průběžně po menších množstvích. Nárazová registrace do velkého počtu katalogů by v očích vyhledávačů nepůsobila přirozeně a mohla mít negativní efekt na vaše pozice.
Nákup zpětných odkazů
Doby, kdy vám dal někdo link jen proto, že se mu líbila vaše stránka, jsou už dávno pryč. Zpětné odkazy dnes najdete jako položku v ceníku většiny internetových médií. Proto není divu, že jejich kupování je dnes asi nejčastější, nejspolehlivější a zároveň velmi jednoduchou technikou.
Při nákupu zpětných odkazů můžeme v zásadě rozlišovat dva základní způsoby, a to:
Publikace placeného (PR) článku s linkem
V zásadě jde o velmi jednoduchý proces, při kterém oslovíme médium, jako například online magazín, za účelem publikace námi dodaného článku, který obsahuje zpětné odkazy na náš web, ať už na články na blogu, produkty, nebo samotnou doménu.
Výhodou je, že odkaz můžete získat z článku, jehož obsah si sami napíšete i zoptimalizujete, aby byl co nejvíc „SEO Friendly“. Nevýhodou jsou vyšší náklady, protože kromě linku platíte i za publikování článku.
Získání zpětného odkazu v už existujícím článku na webu
Jde o vyhledání už existujícího, obsahově relevantního článku, z něhož bychom chtěli koupit odkaz. Ideální je, když daný článek obsahuje i vhodné klíčové slovo, z něhož můžeme linkovat na náš web.
Jeho výhodou je zpravidla nižší náklad, protože platíte pouze za link, a také fakt, že můžete dohledat relevantní obsah, který už někdo napsal za vás.
Podle nejnovějších doporučení Googlu (Google Guidelines), je vhodné placené odkazy označit pomocí speciálního tagu v HTML kódu: rel=“sponsored”. Příklad takového zápisu by tedy byl:
<a rel=“sponsored” href=“https://cheese.com/gouda_cheese”>Gouda</a>
Vytváření a sdílení obsahu na sociálních sítích
Vytváření obsahu a jeho sdílení na sociálních sítích většinou není považované přímo za linkbuilding, ale v tomto procesu má svůj význam. Účelem samotného sdílení je co nejrychleji zaindexovat svoji stránku v rámci vyhledávačů.
Sdílení postů na sociálních sítích je nejen nápomocné za účelem rychlejší indexace v rámci vyhledávačů, ale také může výrazně pomoci při umístění stránky v rámci výsledků vyhledávání.
Také nosí na váš web relevantní návštěvnost a odkazuje na něj linkem, i když je třeba dodat, že jde o tzv. „no follow“ link. Tento druh linku nepřenáší autoritu domény, ale může být vhodný jako doplněk linkového portfolia.
Podobný význam jako sociální sítě má z tohoto hlediska také tvorba video obsahu na YouTube.
Několik užitečných rad na závěr
V rámci linkbuildingu také existuje několik zásad, které v stručnosti hovoří o tom, jak ho dělat správně. Těmi nejdůležitějšími, na které vám doporučujeme se zaměřit, jsou:
Relevance linku
Ne všechny zpětné odkazy mají pro nás stejnou váhu, záleží to hlavně na kvalitě odkazující webové stránky. V zásadě se nedoporučuje získávat zpětné odkazy z webů s výrazně nižším Domain Authority.
Relevance obsahu
V případě získání zpětného odkazu v už napsaném článku na jiném webu si dáváme pozor na relevanci jeho obsahu. Tj.: například v jakém kontextu je keyword uvedený, nedoporučujeme linkovat klíčová slova v negativním kontextu, případně nedoporučujeme linkovat v článcích, v nichž je příliš zpětných odkazů.
Bohaté linkbuildingové portfolio
V rámci linkbuildingu je nesmírně důležitá různorodost zpětných odkazů. Ptáte se, co to znamená? V jednoduchosti jen to, že není důležitý jen počet/množství odkazů, které směřují na vaši webovou stránku, ale také počet unikátních domén (jiných webů), který je z hlediska linkbuildingu důležitější.
V praxi to znamená, že větší autoritu bude mít vaše webová stránka tehdy, když bude na ni odkazovat více unikátních domén. Na rozdíl od případu, kdy by na váš web odkazovala jedna stránka více zpětnými odkazy.
Bohaté linkbuildingové portfolio však dosáhnete také získáváním různých druhů odkazů – z médií, od partnerských stránek, z katalogů, diskuzních fór, sociálních sítí, nebo kvalitních nofollow odkazů (wikipedie, youtube apod.)
Maximálně 3 zpětné odkazy
V rámci linkbuildingu doporučujeme vkládat 1–2, maximálně 3 zpětné odkazy do jednoho článku. Ze zásady doporučujeme linkovat například kategorie produktů (ne samotné produkty), články na blogu, případně homepage.
Nelinkujeme v perexu a nadpisech
V rámci umístění zpětných odkazů si dáváme pozor na to, abychom tyto odkazy nevkládali do textu formátovaného jako perex (obsah, shrnutí), nadpis nebo podnadpis (H1, H2, H3 … H6).
Vyhnout se chybnému zalinkování
Při získávání zpětných odkazů si vždy zkontrolovat zalinkovaný anchor text (klíčové slovo s hypertextovým odkazem), zda je zalinkovaný správně (celá jeho část), zda nejsou zalinkované i mezery před a za slovem, případně když jde o víceslovná klíčová slova, zda se nenachází zpětný odkaz v těchto slovech vícekrát apod.
Nelinkujte stále ten samý anchor text
Ve snaze posílit stránku na určité klíčové slovo (nebo slova) často nastává situace, kdy se ve větším množství získávají linky se stejným anchor textem (například „Mikrovlnná trouba“). Doporučujeme tedy někdy měnit jednotlivé anchor texty (například „Mikrovlnné trouby“, „mikrovlnné troubě“, „mikrovlnky“, „mikrovlnkou“ apod.).