Nepoužitelný design UX
Neintuitivní a pro mobilní zařízení nepřátelský design webu je jedním z nejčastějších důvodů, proč zákazníci obchod opouštějí. Proč? Mobilní obchod se rychle stává preferovaným nákupním kanálem. Podle průzkumu společnosti ARC Market and Opinion již 51 % uživatelů používá k nakupování mobilní zařízení.
“Webové stránky by proto měly být na mobilních zařízeních snadno ovladatelné a responzivní, aby si zákazníci mohli snadno prohlížet produkty a nakupovat odkudkoli a kdykoli. Pokud je design webových stránek neintuitivní, obchod ztrácí velkou část zákazníků,” upozorňuje Daniel Malinowski.
Nevhodné možnosti platby
Zákazníci chtějí rozhodovat o svých financích. Chtějí si vybrat způsob platby, který nejlépe vyhovuje jejich preferencím. Proto by e-shopy měly nabízet vedle tradičních metod i ty inovativní.
Mezi ty první patří platební karty nebo bankovní převody a mezi ty druhé BNPL nebo elektronické peněženky. Omezení možností platby vede ke ztrátě některých skupin zákazníků. Každá generace preferuje jiný typ platby. Znáte svou cílovou skupinu? Používejte možnosti plateb, které vaši zákazníci nejvíce preferují.
Obrázky a popisy výrobků nízké kvality
Další častou chybou je používání nekvalitních fotografií a příliš krátkých popisů produktů. Fotografie by měly být kvalitní, aby si zákazníci mohli produkt prohlédnout v detailu. Neméně důležitý je popis produktu, který by měl být jasný a podrobný, aby zákazníci před nákupem získali úplné informace o produktu.
Nedostatek pobídek k nákupu
Jedním z nejdůležitějších prvků podpory prodeje online je správné zobrazení výzvy k akci – “přidat do košíku” nebo “koupit nyní” – včetně jasného barevného zvýraznění nejdůležitějších položek. Co může zákazníka dále motivovat?
“Zákazníci rádi dostávají slevy, kódy, kupony a další pobídky k nákupu. Nedostatek takových nabídek v elektronickém obchodě může mít negativní dopad na prodejní výsledky. Proto by e-shopy měly v zájmu přilákání zákazníků a jejich povzbuzení k nákupu často využívat propagační aktivity (slevy nebo kombinace produktů s cílem nabídnout nižší cenu za “více kusů” a podobně),” domnívá se Daniel Malinowski.
Špatná navigace
Další chybou, která může vést k nespokojenosti zákazníků, je nedostatek možností vyhledávání a filtrování produktů a dobrá navigace. Webové stránky by měly mít intuitivní systém vyhledávání produktů, který zákazníkům pomůže rychle najít přesně to, co hledají. Navigace na webu by také měla být přehledná, aby si zákazníci mohli produkty snadno prohlížet. Pokud toto chybí, zákazníci, kteří nemohou najít správný výrobek, obchod opustí. A těžko můžete očekávat, že zákazník stráví hodiny prohlížením produktů, které nesplňují jeho očekávání.
Skryté dodatečné poplatky
Tato chyba patří mezi fatální. Zákazníci téměř jistě upustí od nákupu v obchodě, když je překvapí dodatečné poplatky nebo nevýhodné podmínky pro vrácení zboží. Nedostatek jasných informací o dodatečných poplatcích způsobí, že se zákazník cítí podveden a obchod opustí. První dojem uděláte jen jednou.
“Tímto způsobem ztratíte zákazníka více než jednou. Takový člověk se do daného obchodu v budoucnu pravděpodobně nevrátí. Je důležité si uvědomit, že jasná a transparentní komunikace se netýká pouze cen výrobků, nákladů na doručení nebo vrácení zboží, ale také financování nákupu na splátky,” uzavírá Malinowski.