1) Nemají marketingovou strategii
A proto dělají marketing „halabala“. Skáčou z jedné sociální sítě na druhou, myslí si, že jejich zákazníci jsou všichni, snaží se svézt na vlně dočasných trendů a nemají jednotnou textovou a vizuální komunikaci.
Marketingová strategie je základem účinného marketingu. Je to dokument, který jasně definuje vaši značku ve všech směrech od vizuální a textové komunikace přes vašeho ideálního zákazníka až po volbu vhodných marketingových kanálů.
Bez kvalitní strategie budete jako tmavá ryba v hejnu tisíců tmavých ryb. Marketingová strategie vás „vybarví“ a už nebudete stejnou zaměnitelnou rybou, které si nikdo nevšimne.
Strategie vás odliší od konkurence a určí, co byste měli ve svých kampaních komunikovat, abyste zaujali své (potenciální) zákazníky, zvýšili prodej nebo vybudovali silnou značku. Udrží vás na správné cestě k vašim cílům a nedovolí vám z této cesty sejít.
Pro své zákazníky se jednoduše stanete rozpoznatelnou značkou s jedinečnými výhodami a vlastnostmi.
2) Bojí se přijmout odvážné agenturní nápady
A raději si vyberou konzervativní nápad. Mají strach, jaká bude odezva zákazníků, když zaujmou jednoznačný postoj, kdy si budou sebevědomě stát za svými kvalitami a výhodami a rovněž je prezentovat navenek.
Na tom by nebylo nic špatného, kdybychom se nepohybovali ve světě marketingu, jehož úkolem je zaujmout (potenciálního) zákazníka natolik, aby si naši značku zapamatoval pro budoucí nákup, nebo aby nákup uskutečnil okamžitě. To platí zejména v dnešním vysoce konkurenčním prostředí, kde nabídka často převyšuje poptávku. Odvážné nápady nám dávají možnost účinně se odlišit od konkurenčních značek.
Na trhu je spousta konzervativních kampaní, které příliš „nekřičí“, nikoho neurazí, nemluví se o nich a nakonec zapadnou prachem. A vy přece nechcete patřit mezi značky, které jsou odsouzeny k zapomnění, že ne?
Nebojte se přijmout odvážný nápad. Ano, ne u všech se setká s pochopením, ale vaši zákazníci nejsou „všichni“. Stačí, že osloví ty správné zákazníky, tedy vaši cílovou skupinu.
3) Nemají dostatečný rozpočet pro marketing
A následně je každá marketingová aktivita výrazně podfinancována a přirozeně nemůže přinést požadované výsledky. V praxi to znamená: Pokud pro Google PPC kampaň máte celkový měsíční rozpočet 10 000 Kč, nemůžete očekávat, že dosáhnete stejných výsledků jako značka, která do této aktivity investuje měsíčně 70 000 Kč.
Pokud 70 000 Kč přinese do pokladny vašeho konkurenta 250 000 Kč, bylo by naivní si myslet, že našich 10 000 Kč vygeneruje stejnou částku. Možná to bude 25 000 nebo 50 000 Kč, ale s největší pravděpodobností to nebude 250 000 Kč. Nemůžeme ale říci, že jde o neúspěch kampaně a chybu marketingu, ale o chybu přiděleného rozpočtu.
Pokud do marketingu investujete „málo“, je více než pravděpodobné, že návratnost investice nebude velká. Jednoduše řečeno, v dnešním vysoce konkurenčním prostředí není možné dosáhnout nadprůměrných výsledků s malým rozpočtem. Nikdy nepřekonáme značky, které jsou ochotny investovat do marketingu více než my. To jsou zákony matematiky i marketingu a bohužel s tím nikdo nic neudělá.
Na druhou stranu platí, že čím větší rozpočet na marketing máte, tím větší je šance, že návratnost investice bude větší.
4) Nevydrží dělat marketing dlouhodobě a konzistentně
Pouze dlouhodobý a konzistentní marketing přináší z dlouhodobého hlediska největší návratnost investic. Pokud již máte vypracovanou marketingovou strategii, držte se jí a nescházejte po několika měsících ze zajetých kolejí. Dlouhodobé výsledky se obvykle dostaví až za několik let.
Pokud se přestanete držet strategie a opět se vrátíte k „halabala“ marketingu, tak jste v podstatě vaši dosavadní investici do marketingu vyhodili do vzduchu a pravděpodobně nedosáhnete očekávaných výsledků.
Buďte tedy trpěliví, pokud se výsledky nedostaví hned. Důvěřujte své marketingové strategii a pokračujte v dlouhodobém a konzistentním marketingu. Uvidíte, že se vytoužené plody vaší práce objeví.
5) Nebudují značku, a když začnou, rychle si přejí, aby se jim investice vrátila
Firmy často nejsou ochotny investovat do něčeho, co nepřináší okamžité výsledky (konverze). Vybudovat silnou značku trvá roky a v krátkodobém horizontu (několik měsíců) je návratnost investice bohužel zanedbatelná.
Tento holý fakt je důvodem, proč se klienti začnou obávat o svou investici a vycouvají z ní, protože se mylně domnívají, že pokud nevidí návratnost, je chyba automaticky na straně marketingu a musí to dělat jinak. Problémem je však nepochopení smyslu budování značky.
Firmy chtějí vidět rychlé výsledky, a pokud mají navíc malý marketingový rozpočet, trvá budování silné značky a návratnost investic mnohem déle než firmám s velkými rozpočty, což je ještě více znejišťuje.
Naše rozumná rada zní: Budujte svou značku dlouhodobě, vytrvejte v konzistentním marketingu a nepolevujte, když nevidíte okamžité výsledky. Během několika let se dostanete do bodu, kdy bude právě vaše značka hnacím motorem vašich tržeb a nebudete muset neustále spoléhat na akviziční (prodejní) kampaně, jejichž (ne)úspěšnost do velké míry souvisí s množstvím investovaných peněz.
Závěr
To nejlepší, co můžete ve světě podnikání a marketingu udělat, je poučit se z chyb druhých. Chcete dělat marketing, který přináší dlouhodobé výsledky? V tom případě se určitě vyvarujte 5 nejčastějších chyb, které jsme probrali v tomto článku. Ušetříte si nesplněná očekávání a zklamání, a navíc nevyhodíte spoustu peněz do vzduchu.