Od 2. kvartálu se očekával návrat k pomalému růstu slovenské e-commerce, ale opak je pravdou. Oproti loňskému roku se propadl o 9 %. David Chmelař, CEO Heureka Group, která stojí za pravidelným reportingem e-commerce, to přičítá pochybnostem zákazníků: „Nejistota spotřebitelů neustále bombardovaných negativními zprávami oddaluje jejich plánované nákupy. Ty zůstávají v rovině nezbytných nákupů, jehož již je online nakupování součástí. Dnes se na internetu kupuje už téměř vše, přičemž spotřebitelé oceňují zejména možnost porovnat hledaný produkt s jinými či nalézt jej za co nejlepší cenu. V sousedním Česku, kde je e-commerce o něco vyšší úrovni než na Slovensku, je kvartální propad až -13%. Český trh však padá z větší výše, a proto nevidím zásadnější rozdíl ve změnách nákupního chování slovenských či českých spotřebitelů.”
Kolik platí Slováci?
Slováci v průměru platí 65 eur na objednávku. Loni to bylo až 71 eur. David Chmelař však vysvětluje, že to nemusí být automatický špatná zpráva: „Čím je online nakupování v zemi populárnější a dostupnější, tím častěji jej využíváme i pro menší nákupy. I proto klesající průměrnou cenu objednávky nemůžeme považovat za negativní zprávu,” říká.
Spokojenost pomalu roste
Zákazníci dlouhodobě vyjadřují spokojenost s e-shopy, což odráží jejich pozitivní zkušenosti se službami online obchodů. Letos však míra spokojenosti skoupla pouze o zanedbatelné 0,1%. V oblasti slovenského e-commerce panuje vysoká konkurence, která vytváří nátlak na e-shopy, což v konečném důsledku přináší výhody pro zákazníky. Chmelař přibližuje, že české a slovenské e-shopy se vyznačují vynikajícím servisem a nabízejí různé výhody jako například rychlé doručení ještě týž den, možnost přenést zboží až do patra nebo výběr z mnoha výdejních míst, což není běžnou praxí ve světě e-shopu. commerce.
Co můžeme čekat od Vánoc?
„I když patří 4. kvartál vzhledem k nákupu vánočních dárků a očekávané nabídky slev mezi nejsilnější, neočekáváme ve srovnání s předchozím rokem výraznější nárůst. Nejistota spojená s inflací, očekávaným růstem cen některých energií a celkovým negativním výhledem slovenské ekonomiky bude nadále způsobovat odkládání nákupů. Na Vánoce budeme praktičtější a vyčkávat na akční nabídky jako je Black Friday. E-commerce na Slovensku však má velký prostor růst, takže období růstu, které vymaže ztráty posledního období, je jen otázkou času,“ uzavírá CEO Heureka Group.
Na světlo světa přišel také report evropského e-commerce, o kterém informujeme i my a podívali jsme se i na české výsledky online nakupování.